Öt lépésben válunk tudatos bankkártya-használóvá
A bankkártya és                  az elektronikus fizetés a világ szinte minden országában                  egyre népszerűbb. A MasterCard egy új kutatásában azt                  vizsgálta, hogy pontosan milyen trendek mentén szoknak                  át a fogyasztók a készpénzről az elektronikus fizetésre                  és válnak tudatos bankkártya-használókká. A kutatást,                  amely adatelemzésen és fókuszcsoportos felméréseken                  alapul, a MasterCard tanácsadó részlege, a MasterCard                  Advisors valamint a MasterCard betéti termékekért                  felelős osztálya végezte 2010. és 2012. között.
A                  felmérésből kiderül, hogy a tanulási folyamatban öt jól                  elkülönülő szint létezik:
1.      Kezdeti használó:                  a fogyasztó erősen kötődik a készpénzhez, de annak                  hiányában, vagy szükség esetén (pl. online vásárlás) már                  használja a bankkártyát is.
2.      Alkalmi használó:                  inkább készpénzzel fizet, de alapvető termékek vásárlása                  esetén tudatosan használja bankkártyáját is.
3.     Rendszeres                    használó: a készpénz a mindennapi élet része                  marad, de egyre szívesebben választja a bankkártyát a                  legnépszerűbb kártyás fizetési kategóriákban pl.:                  élelmiszerbolt, üzemanyag és ruházat.
4.      Szokássá vált                    kártyahasználó: jobban szereti a kártyás vásárlást                  mint a készpénzt, költéseit az internet-bankon és a                  kártyás fizetési bizonylatokon követi.
5.       Elkötelezett                    kártya-használó: ahol csak lehetséges a kártyáját                  használja. Jellemzően nagyon kevés készpénz hord                  magánál, csalódott, ha nincs kártyaelfogadás.
A                  MasterCard kutatása szerint minden fogyasztó esetében                  körülbelül egy évbe telik, míg az egyik szintről a                  másikra jut, de kellő ösztönző erő nélkül a                  kártyabirtokos akár meg is állhat vagy visszafelé is                  tehet lépéseket. A kutatás során megállapították, hogy a                  változatos kártyahasználat sokkal többet nyom a latban a                  tudatosság szempontjából, mint az, hogy összesen milyen                  összegben költ a kártyabirtokos a plasztikkal. 
A                  tanulmány kimutatta, hogy a kelet-európai piacokon a                  szürkegazdaság továbbra is nagy szerepet játszik. A                  fogyasztók bizonyos esetekben, főként a bizalmi                  kapcsolat érdekében nem kérik a kártyás fizetést,                  például egy fodrászüzletben vagy fogorvosnál.
Minden felhasználót erősen                  motivál az, ha hatékonyan tudja nyomon követni a                  kiadásait. Azoknál a fogyasztóknál, akik költéseiben                  jelenleg a bankjegyek és érmék kapnak nagyobb hangsúlyt,                  eleinte jobb eszköznek tűnik a készpénz a kiadások                  kontrollálására. Azonban minél nagyobb szerep jut a                  kártyának az életükben, a kártyabirtokosok hamar                  felfedezik, hogy a számla kivonat/ online                  számlainformáció segítségével sikerrel tudják nyomon                  követni a vásárlásaikat akár több hónapra visszamenőleg.
A                  4-5. szinten lévő tudatosabb felhasználók úgy                  kontrollálják a bankkártyás költéseket, hogy azt a                  pénzt, amit nem szeretnének elkölteni a számlájukról                  lekötik, így nincs olyan „bőségérzetük", mely                  túlköltekezéshez vezetne – állítja a MasterCard                  tanulmánya.
Ami a demográfiát illeti,                  a legtöbb kelet-európai országban a 45 év alattiak a                  legaktívabbak, azon belül is a nők használják                  tudatosabban, tehát változatosabb szituációkban a                  bankkártyájukat.


