Egyéjszakás kaland

Aki már próbálta, tudja, hogy éjszakai fényeket, díszkivilágítást ritkán sikerül úgy megörökíteni, ahogy azt elképzeltük. Ennek oka, hogy a sötét felvételi körülmények ellenére a legtöbb esetben nem érdemes, sőt nem is szabad vakut használni.  Az éjszakai felvételek készítésének kulcsszava az egyensúly. Most kivételesen nem a digitális fényképezőgépeknél gyakran emlegetett fehér-egyensúlyról van szó, hanem a környezetei fények és a mesterséges fények erősségének egyensúlyáról.




Tökéletes időzítés

Ahhoz, hogy gyönyörű eredményt érjünk el, nincs feltétlenül szűkség drága fényképezőgépre.
Egy olcsó digitális kamera is éppúgy megteszi, még vakura sincs szűkség. Minden azon múlik, hogy a nap melyik szakában készítjük a felvételt, és persze egy pár apró trükkön.
Az éjszakai fényekről készült fotóknak általában az a baja, hogy a készítőjük addig-addig vár a felvétellel, mire túl késő lesz ahhoz, hogy jó kép készülhessen. Miután teljes a sötétség, már választanunk kell, hogy a fényeket vagy a környezetet akarjuk-e exponálni, de mindkettőt lehetetlen. Ezzel szemben, ha nappali világosságban akarnánk elkapni az éjszaka fényeit, akkor sokáig várhatnánk, mert fényes nappal nem láthatjuk őket. A trükk abban rejlik, hogy meg kell találni az arany középutat (több ilyen is létezik), azaz amikor a környező fények és az éjszakai fények egyensúlyban vannak. Ha ezt figyelembe vesszük, akkor biztosak lehetünk benne, hogy jó képeket fogunk készíteni.

Időzítés
 A legjobb időszak a felvétel elkészítésére a napnak azon szakasza, mielőtt teljesen besötétedik. Ha naplemente körül érkezünk , akkor lesz elegendő időnk arra, hogy megtervezzük a képet, mielőtt a megfelelő pillanat elérkezik. Előfordulhat, hogy csak akkor kapcsolják fel a díszkivilágítást, ha már teljes a sötétség. Ez a mi szempontunkból nem igazán ideális, ezért  ha mód van rá, kérjük meg a világítás kezelőjét, hogy kapcsolja fel a fényeket a szokásosnál egy kicsit korábban.

Kompozíció
Komponáljuk meg a képet olyan módon, hogy tartalmazza a lehető legnagyobb felületet az égből. Ezt azzal segíthetjük, ha minél alacsonyabbról fotózunk. Ha szabadon választhatunk a felvételi helyek közül, döntsünk amellett, ahonnan látható az  égbolton a nappali fények utóragyogása.

Fehér egyensúly
Ha megkomponáltuk a képet, állítsuk a gépünk fehér egyensúlyát halogén lámpa állásba, mintha beltéri fényképet készítenénk vaku nélkül. Az összes díszkivilágításhoz használt fényt halogén egyensúllyal lehet előhozni, ráadásul a halogén beállítás a naplemente utáni égboltnak királykék színt fog kölcsönözni. Az égbolt káprázatos látványt fog nyújtani még akkor is, ha felhős, és a fénynek kristályosan fehéren fognak csillogni vagy olyan színben, amilyennek lenniük kell.

Környezet
Egy világos előtér vagy egy fényvisszaverődés például  egy pocsolyából vagy éppen egy autó tetejéről remek előteret tud adni a  felvételünknek. A kép készítése előtt nézzünk körül, hogy mit tudnánk használni.

Mozdulatlanság
Használjunk állványt vagy babzsákot, hogy mozdulatlanul maradjon a gép, amíg exponálunk. A kevés fény miatt előfordulhat, hogy  30-60 másodpercig kell exponálni. Ennyi idő alatt biztosan elmozdul a kézben tartott kamera. Ha telefonnal vagy PDA- val fényképezünk, fogjuk a készüléket mindkét kézzel, és támasszuk neki valami szilárd felületnek.



Legyünk türelmesek
Egy jól sikerült éjszakai felvétel elkészítéséhez türelem kell. 
Csináljunk próbafelvételeket minden percben. Az első képeinken az égbolt lesz domináns és a fények jelentéktelennek tűnnek majd.  A digitális gépek előnye, hogy minden egyes kép után ellenőrzésképpen megnézhetjük, hogyan válnak egyre jelentősebbé a fények, ahogy a természetes fényszint egyre alacsonyabb lesz. Attól függetlenül, hogy a szemünk folyamatosan hozzászokik a csökkenő fényhez, a képeken a változások jelentősek lesznek.

Valamikor a naplemente és a teljes sötétség között a fotózni kívánt fények és a környező fények elkezdenek gyönyörűen keveredni. Egy körülbelül 10 perces időszak áll a rendelkezésünkre, amikor szép sorozatokat készíthetünk a különböző, folyamatosan változó fényviszonyok között. Próbáljuk meg a fényképezőgépet annyira egy helyben tartani, amennyire csak lehet, miközben számtalan felvételt készítünk a kevert fényben. Ezek a felvételek nem kerülnek egy fillérünkbe sem, ezért ne spóroljunk velük. Mivel nem sok időnk lesz, ezért a kevésbe sikerült felvételeket majd csak otthon töröljük ki.
Egyébként ez az a szakasza a napnak, amikor az épület fotósok is  szebbnél szebb felvételeket készíthetnek. Ők már elég gyakorlottak ahhoz, hogy hogy előre megkérjék a fényképezni kívánt épület lakóit vagy dolgozóit, hogy arra az estére hagyják felkapcsolva a benti villanyokat.

A fényképezésre legalkalmasabb fény gyorsan eltűnik. Azt, hogy mikor jött el ez a pillanat, abból tudhatjuk, hogy a képek úgy kezdenek el kinézni, mint a régebben készített éjszakai felvételeink.  Ekkor tegyük félre a gépünket, és élvezzük a szabad szemmel még elénk táruló látványt. Az emberi szem rendelkezik azzal a figyelemreméltó tulajdonsággal, hogy rengeteg pillanatot tömörítsen egyetlen emlékképbe, amit az agyunk majd elő tud hívni. Adjuk át magunkat a látványnak, és feledkezzünk megy egy pillanat erejéig a napi teendőinkről.


Amikor mégis jó a vaku
Éjszakai képkészítési tanácsainkat azzal kezdtük, hogy ne használjuk vakut. Ez alól azonban akad kivétel is. Amikor egy személyt szeretnénk este lefényképezni, természetesen használni kell a villanófényt, mert nem kívánhatjuk a kép alanyától, hogy percekre mozdulatlanságba dermedjen. A dolog azonban nem ennyire egyszerű. Ha csak bekapcsoljuk a vakut, akkor igaz ugyan, hogy az előtérben álló személy megvilágítása tökéletes lesz, azonban a környezetében, hátterében minden fekete marad. Ezért szokták alkalmazni az éjszakai portré vagy hasonló elnevezésű expozíciós módot. Ez egy hosszú exponálási időt állít be, amelynek elején a vaku is felvillan. Az elkészült képen az előtérben álló személy is jól fog látszani és a környezeti fények is megjelennek. Természetesen az ilyen képek elkészítéséhez sem érdemes megvárni a teljes besötétedést.

Népszerű bejegyzések