A franciák szeretik a melegeket
A meleg metró utasokat, a meleg metró szerelvényeket és a meleg metró állomásokat. Mindezt főleg azok kedvelik, akik abban a házban laknak a Rue Beaubourg-on, amit az alatta található megálló hőjével fognak fűteni.
Az ötlet nem új, a világ sok nagyvárosában folynak kísérletek, hogy az földalatti utasainak mozgásából és a szerelvények fékezésekor keletkezőt energiát hogyan lehetne hasznosítani. Az átfogó, a teljes metróhálózatok energiáját hasznosító projektek közül a philadelphiai tart legelőrébb, azonban a rendkívül magas költségek miatt nem várható gyors megvalósítás. Az amerikai nagyvárosban, a hibrid autókhoz hasonlóan, a szerelvények fékezésekor keletkező kinetikus energiát alakítják át elektromos energiává, amit akkumulátorokban tárolnak a későbbi felhasználáshoz.
A helyi kezdeményezések és megoldások azonban nem ennyire reménytelenek. Erre a legjobb példa egy Párizsban jövőre elkészülő rendszer. A Pompidou Központ közelében található metróállomás 14-20 fokos hőmésékletét használják ki és azt a szerencsés adottságot, hogy a megállót egy már létező lépcsőház köti össze azzal az épülettel, amit most renoválnak, és amelynek 17 lakásához vezetik a meleget, így egészítve ki a távfűtést.
A számítások szerint egy utas nagyjából 100 wattot “termel” és ehhez jön még a szerelvények fékezése közben keletkező meleg, ami azt jelenti, hogy a kísérleti ház széndioxid kibocsátása egyharmadára csökkenthető.
Az ötlet nem új, a világ sok nagyvárosában folynak kísérletek, hogy az földalatti utasainak mozgásából és a szerelvények fékezésekor keletkezőt energiát hogyan lehetne hasznosítani. Az átfogó, a teljes metróhálózatok energiáját hasznosító projektek közül a philadelphiai tart legelőrébb, azonban a rendkívül magas költségek miatt nem várható gyors megvalósítás. Az amerikai nagyvárosban, a hibrid autókhoz hasonlóan, a szerelvények fékezésekor keletkező kinetikus energiát alakítják át elektromos energiává, amit akkumulátorokban tárolnak a későbbi felhasználáshoz.
A helyi kezdeményezések és megoldások azonban nem ennyire reménytelenek. Erre a legjobb példa egy Párizsban jövőre elkészülő rendszer. A Pompidou Központ közelében található metróállomás 14-20 fokos hőmésékletét használják ki és azt a szerencsés adottságot, hogy a megállót egy már létező lépcsőház köti össze azzal az épülettel, amit most renoválnak, és amelynek 17 lakásához vezetik a meleget, így egészítve ki a távfűtést.
A számítások szerint egy utas nagyjából 100 wattot “termel” és ehhez jön még a szerelvények fékezése közben keletkező meleg, ami azt jelenti, hogy a kísérleti ház széndioxid kibocsátása egyharmadára csökkenthető.