8,5%-kal nőtt a külföldi vendégéjszakák száma

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) nemrégiben jelentette meg a kereskedelmi szálláshelyek 2012. évi előzetes statisztikáit, amelyek a 2011-es rekordév eredményeit is meghaladják. Az elmúlt évben a kereskedelmi szálláshelyet igénybe vevő vendégek száma 3,6%-kal 8,3 millió főre, az általuk eltöltött vendégéjszakák száma 4,8%-kal 

21,6 millió éjszakára nőtt az előző évhez viszonyítva. A kereskedelmi szálláshelyek bruttó szállásdíjbevételei 8,2%-kal bővültek és 152,0 milliárd forintot tettek ki. A pénzügyi-gazdasági válságot megelőző évhez, 2007-hez viszonyítva a vendégéjszakák száma 
7,4%-kal, a szállásdíjbevétel 8,3%-kal emelkedett. A növekedés nagymértékben köszönhető a beutazó turizmus jelentős növekedésének.
A KSH előzetes adatai szerint 2012-ben a kereskedelmi szálláshelyet igénybe vevő külföldiek vendégéjszakáinak száma csaknem 900 ezerrel bővült és így összesen 11 299 804 éjszakát tett ki. Az elért 8,5%-os növekedés jelentős mértékben meghaladja az MT Zrt. 2012. évi marketingtervében meghatározott 3,6%-os célkitűzést. Nemcsak a vendégéjszakák, hanem a vendégek száma (4 133 118 fő) is igen pozitívan alakult: 8,1%-os növekedést mutatott, miközben az Európai Turisztikai Bizottság (European Travel Commission, ETC) jelentése szerint Európában átlagosan mintegy 4%-kal nőtt a vendégek száma a kereskedelmi szálláshelyeken. A magyarországi növekedési ütem a németországinak felel meg.
A szállodákban a kereskedelmi szálláshelyek átlagánál is kedvezőbben alakult a külföldi vendégéjszakák száma, átlagosan 11,0%-kal nőtt 2011-hez képest. A szállodai kategórián belül a négycsillagos szállodák vendégforgalma csaknem ötödével, 18,1%-kal bővült.
2012-ben országos szinten a külföldiek aránya a vendégek számát tekintve 49,7%-ot, a vendégéjszakák számát tekintve 52,3%-ot tett ki. A beutazó turizmus elsősorban a Budapest–Közép-Dunavidék régióban volt meghatározó, ahol a külföldiek adták
a vendégéjszakák 81,7%-át. A külföldi vendégéjszakák aránya 30% feletti volt 
a Nyugat-Dunántúlon (48,5%), a Balatonnál (39,0%), a Közép-Dunántúlon (32,4%) és az Észak-Alföld régióban (32,0%) is.
A külföldi vendégéjszakák száma magas területi koncentrációt mutat. 
2012-ben a három, külföldiek körében legnépszerűbb régióban regisztrálták a külföldi vendégéjszakák 85,6%-át: a Budapest–Közép-Dunavidék régióban (59,0%), a Balatonnál (15,3%) és a Nyugat-Dunántúlon (11,3%).
A turisztikai régiók többségében emelkedett vagy megtartotta az előző évi szintet a külföldi vendégéjszakák száma. A BudapestKözép-Dunavidék régióban 12,5%-os, az Észak-Magyarországon 5,9%-os, a Közép-Dunántúlon 5,6%-os, a Dél-Alföldön 5,5%-os, a Balatonnál 4,5%-os, a Nyugat-Dunántúlon 2,0%-os és az Észak-Alföld régióban 1,4%-os növekedést tapasztaltak 2011-hez képest.
A külföldi vendégéjszaka-szám az év minden hónapjában stabil növekedést mutatott. Januárban, februárban, májusban, novemberben és decemberben a 10%-ot is meghaladta a növekedés üteme.


A kereskedelmi szálláshelyek 
külföldi vendégéjszaka-számának változása havonként, 2012 (%)
 Forrás: KSH előzetes adatok
A külföldi vendégektől származó szállásdíjbevétel, amely az összes szállásdíjbevétel 63,8%-át adta, 97 018 millió forint volt. Ez azt mutatja, hogy a külföldiektől származó szállásdíjbevétel a vendégéjszakák számának növekedési ütemét kissé meghaladva, 9,6%-kal nőtt, miközben a szálláshely-szolgáltatás 2012-re számított árindexe 2,6% volt. A külföldi szállásdíjbevételek megoszlását magas területi koncentráció jellemzi: a bevételek 70,5%-át a Budapest–Közép-Dunavidék régióban, 10,1%-át a Balatonon, 8,8%-át a Nyugat-Dunántúlon realizálták.
A legfontosabb küldőországok vendégforgalmának alakulása
Magyarország legnagyobb küldőpiaca  a 2012. évi előzetes adatok szerint meghatározott küldőpiaci sorrend alapján 19,0%-os részesedéssel bíró Németország – esetében egész évben pozitívan alakult a vendégéjszakák száma, összességében 3,2%-os növekedést értünk el. A legfontosabb tíz küldőországunk közül Oroszországból (+30,0%), Hollandiából (+24,0%), Olaszországból (+17,1%), Lengyelországból (+12,4%), valamint az Egyesült Királyságból (+10,5%) 2012-ben  jelentősen több vendégéjszakát regisztráltak a kereskedelmi szálláshelyeken, mint 2011-ben. Kisebb mértékben, de szintén pozitívan változott a cseh (+4,2%), a román (+0,8%) és az amerikai (+0,3%) vendégéjszakák száma is.
A kereskedelmi szálláshelyek külföldi vendégéjszaka-számában elért csaknem 900 ezres növekedéshez nagyban hozzájárult az orosz (+138,6 ezer), az olasz (+90,4 ezer), a holland 
(+80,8 ezer), a német (+66,6 ezer), a brit (+56,6 ezer), a lengyel (+55, 6 ezer), a svéd 
(+48,8 ezer), a belga (+39,2 ezer), az ukrán (+37,2 ezer), a brazil (+35,0 ezer) és a spanyol 
(+33,6 ezer)  vendégéjszakák számának növekedése.
Legfontosabb küldőpiacaink vendégforgalma különbözőképpen alakult az egyes turisztikai régiókban. A Budapest–Közép-Dunavidék régióban az olasz, a brit, az orosz, a német, a holland, a lengyel, az osztrák és a román, a (Hévízt is magában foglaló) Balaton régióban az orosz, a holland, a Nyugat-Dunántúlon a német és a cseh vendégéjszakák száma nőtt jelentősebben.

Stabilizálódó külföldi kereslet
Az utolsó, válság előtti évhez, 2007-hez viszonyítva a külföldi vendégéjszakák száma 11,1%-kal, a külföldiektől származó szállásdíjbevételek 7,3%-kal emelkedtek a kereskedelmi szálláshelyeken. (Eközben a nemzetgazdasági fogyasztói árindex 27,4%-ot, a szálláshely-szolgáltatás árindexe 7,3%-ot tett ki.) A következő ábrán a külföldi vendégéjszakák számának alakulását mutatjuk be 2007. és 2012. között.
A kereskedelmi szálláshelyek külföldi vendégéjszakáinak száma, 2007-2012
     Forrás: KSH, a 2012. évi adatok előzetesek
A 2007 óta eltelt időszakban a turisztikai régiók közül kiemelkedő mértékben nőtt a külföldi vendégéjszakák száma a Nyugat-Dunántúlon (+37,1%), a Dél-Alföldön (+26,6%), Észak-Magyarországon (+22,1%) és a Budapest–Közép-Dunavidék régióban (+20,2%).
A beutazást ösztönző kampányok
Külföldön, az MT Zrt. külképviseletei által szervezett akciók mellett nagyszabású, központi akciókkal is Magyarországra irányította a figyelmet a nemzeti turisztikai marketingszervezet 2012-ben.
A társaság szervezésében Magyarország turisztikai ajánlatai külföldön 91 turisztikai kiállításon mutatkoztak be. Ezek közül a legnagyobb szabású a berlini Internationale Tourismus Börse (ITB), valamint a londoni World Travel Market (WTM) volt.
A felszín alatti vízkincsünket a figyelem középpontjába állító nemzeti stand már 2011-ben is számos nemzetközi díjat nyert: Holiday World – Prága, IFT- Belgrád. ITB – Berlin, Intourmarket – Moszkva, MITT – Moszkva, CorTOUR – Zágráb és barcelonai EIBTM.
A stand 2012-ben is nagy népszerűségnek örvendett, és tovább növelte az elismerések számát:
A november 5-én nyitott londoni World Travel Market (WTM) turisztikai kiállításon, amelyen 189 ország és régió 4947 kiállítója vonultatta fel kínálatát, a magyar nemzeti stand nyerte el a „Best Stand Design", azaz a legjobb stand design díjat a nagyközönségi szavazatok alapján.
A barcelonai EIBTM vásáron – amely a világ legrangosabb hivatásturisztikai kiállítása – 170 ország több mint 3100 kiállítója közül a Magyar Turizmus Zrt. standja nyerte el a Best Stand Design Overall", azaz az összességében a legjobb stand dizájn kitüntető címet.
Ezzel immár 9. alkalommal ismerték el nemzetközi vásáron a felszín alatti vízkincsünket középpontba állító magyar megjelenést.
 
Az MT Zrt. több mint 2539 főt – külföldi média és turisztikai szakembert – látott vendégül tanulmányútjai keretében. A külföldi újságírók és forgatócsoportok részére szervezett tanulmányutak nyomán megjelent cikkek és tudósítások hírértéke 2012-ben meghaladta az 1 milliárd forintot.
A társaság 2011. november 15. és 2012. március 31. között immár hatodik alkalommal szervezte meg aBudapest Winter Invitation (BWI) téli forgalomélénkítő kampányt, melynek célja továbbra is Budapest mint vonzó turisztikai desztináció népszerűsítése, valamint a főváros utó- és előszezoni vendégforgalmának növelése volt. A promóció minden eddigi BWI kampány eredményét túlszárnyalva, összesen több mint 79.000 vendégéjszakát generált az akcióhoz csatlakozott fővárosi három-, négy, illetve ötcsillagos szállodákban. A hetedik BWI kampányhoz új stratégiai partnerként csatlakozott a Szépművészeti Múzeum, valamint a Budapesti Tavaszi Fesztivál is, újabb vonzerőkkel kiegészítve az alapterméket. A 2012 novemberében indult és 2013. április 7-ig tartó akcióhoz mintegy 50 fővárosi szálloda és számos stratégiai partner csatlakozott. Egy olyan vonzó csomagajánlatot alakítottak ki, mely Budapestet megkülönbözteti más európai országok, városok kínálatától. Így a 2=3; 3=4 szállodai kedvezményajánlat mellett ezúttal is ingyenes fürdőlátogatást biztosítanak a vendégek részére, mely addicionális szolgáltatás a megelőző évben is nagy népszerűségnek örvendett. Újdonságként bekapcsolódott a programba a Lukács Fürdő is, így a Széchenyi, a Gellért és a Rudas mellett eggyel több ingyenes lehetőség közül választhatnak a vendégek.
A BWI-akció mintájára az MT Zrt. Magyar Kongresszusi Igazgatósága (MKI), az üzleti turizmusban érdekelt szállodákkal, rendezvényhelyszínekkel, szervező irodákkal, valamint a Budapest Airporttal együttműködésben, a konferenciaturizmus élénkítését szolgáló, rendhagyó értékesítés-ösztönző kampányt bonyolított le. A 2011. április 1. és 2012. július 30-a közötti időszakban megvalósult kampányösszesen közel 32.000 vendégéjszakát generált.
Az MT Zrt. 2012 során is folytatta Konferencia Nagyköveti Programját (KNP) – melynek célja a nemzetközi beutazó hivatásturizmus ösztönzése – valamint a 2011-ben újraindított, a nemzetközi sportesemények Magyarországra hozatalát szolgálóSportnagyköveti Programot (SNP). A nagysikerű KNP keretében – 2012-ben 16 pályázat részesült pozitív elbírálásban, melyek eredményeként5 nemzetközi konferencia már biztosan Magyarországon kerül megrendezésre. Ezeknek várhatóan mintegy 9500 vendégéjszakát köszönhetünk majd.Az újraindult Sportnagyköveti Programban, 2012-ben 10 pályázat részesült pozitív elbírálásban: 6 nemzetközi sportrendezvény már biztosan Magyarországon kerül megrendezésre, melyeken összesen kb. 4000 sportoló és több ezer néző fog részt venni. Csak a sportolók érkezése kb. 61 000 vendégéjszakát fog jelenti hazánknak.
További információ a Magyar Turizmus Zrt. 2012. évi marketingtevékenységéről a társaság éves beszámolójában, itt: http://neta.itthon.hu/szakmai-oldalak/beszamolok/magyar-turizmus-zrt
A Magyar Turizmus Zrt. 2013. évi tevékenységéről a http://neta.itthon.hu/szakmai-oldalak/strategiai-dokumentumok/marketingterv-akcioterv linkre kattintva elérhető nemzeti turisztikai marketingtervből lehet részletesen tájékozódni.

Népszerű bejegyzések