Magyar mobilpiac: cél a versenyélénkítés
Az ország XXI. századi versenyképessége a digitális gazdaság fejlődésén
múlik. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) éppen ezért teremtett
olyan szabályozási környezetet, amely lehetővé teszi a fejlődést a hazai
mobilpiac számára is. A hatóság célja most is az, hogy a társadalom és a
vállalkozások lehető legszélesebb rétegei számára tegye hozzáférhetővé a
mobilszolgáltatások nyújtotta előnyöket.
Az NMHH fontosnak tartja, hogy egyre többen használhassák az online
eszközökre épülő kereskedelemi, pénzügyi, oktatási, kulturális,
egészségügyi és szórakoztatóipari szolgáltatásokat. Ezért a hatóság
szabályozói eszközeivel a hírközlési piacon a szolgáltatók közötti versenyt
kívánja élénkíteni, hogy tovább növekedjen a mobilinternet-lefedettség, és
a mobilinternethez kapcsolódó szolgáltatások európai összehasonlításban is
versenyképes árszintet érjenek el.
A verseny élénkítése azért is fontos célkitűzés, mert a külföldi példák is
azt mutatják, hogy egy ország gazdasági fejlődését az szolgálja, ha a
mobilinternet a teljes lakosság és valamennyi vállalkozás számára
hozzáférhetővé válik, a mobilpiacon pedig elérhető áron kaphatók az ehhez
kapcsolódó szolgáltatások. A hatóság versenyképesség szempontjából
folyamatosan nyomon követi a trendeket és a napokban önálló honlapot is
indít, hogy a lakosság is tájékozódhasson a telekommunikációs piacon
végbemenő, a magánembereket érintő folyamatokról.
Mindezek érdekében az NMHH olyan szabályozási környezetet alakított ki az
elmúlt évek során, amely előmozdítja az átlátható módon működő
telekommunikációs szektor fejlődését és versenyképességét. Ebben fontos
előrelépés volt, hogy a hatóság közzétette spektrumértékesítési
stratégiáját, a frekvenciafelosztásról szóló rendelete pedig valamennyi
modern technológia alkalmazására megnyitotta az értékesíteni kívánt
mobilfrekvenciákat. Ezzel párhuzamosan az NMHH lebontotta az akadályokat
új beruházások elől úgy, hogy a szolgáltatókat terhelő frekvenciadíjat
függetlenné tette a hálózaton végrehajtott fejlesztéseiktől. Korábban
minden fejlesztés után nőtt a fizetendő használati díj.
Az NMHH nem csupán a szabályozói eszközök alkalmazását, hanem a partneri
együttműködést is fontosnak tartja a telekommunikációs szektor valamennyi
hazai és nemzetközi szereplőjével annak érdekében, hogy a lakosság és az
ország számára előnyös folyamatokat elindítsa a telekommunikációs piacon.
Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság
Kommunikációs igazgatóság