A millenniumi nemzedék alapjaiban új módszerekkel dolgozik
Az Ericsson ConsumerLab legújabb kutatásában az Egyesült Államokban a 22-29 év közötti, ezredfordulós nemzedék már dolgozó tagjait vizsgálta, a felsőfokú végzettséggel rendelkező, ambíciózus, előre tekintő, magukat a jövő vezetőiként látó fiatalokra összpontosítva. Ennek a csoportnak az elnevezése: „Super Millennials".
Az ezredfordulós nemzedék nemsokára többségben lesz a munkaerőpiacon, így jelentős hatással lesz majd munkavégzés jövőbeni módjára, ezért kiemelten fontos e generáció hozzáállásának és viselkedésmintáinak megismerése.
A digitális bennszülötteknek is nevezett nemzedék a munkaidőben folytatott személyes kommunikációra egyfajta jogként tekint. Munkahelyükön jellemzően naponta többször is fellépnek Facebook falukra, hogy leellenőrizzék ottani forgalmukat, chat-szobákat is látogatnak, szöveges üzeneteket küldenek és fogadnak a személyes mobileszközeiken. Többségük arról számol be, hogy a munkaidejük alatt személyes feladatokat is elvégeznek.
„A millenniumi nemzedék másképpen dolgozik, mint a korábbi generációk, eltérő igényei vannak a kommunikációs eszközökkel és általánosságban a munkahelyi élettel kapcsolatban," véli Ann-Charlotte Kornblad, a Consumer Insights vezető tanácsadója. „A munkaadóknak át kell gondolniuk a munkahelyi feszültség esetleges forrásait, hogy folyamatosan biztosítsák a fiatalok elkötelezettségét és motiváltságát. Rendkívül fontos számukra a személyes szolgáltatásaikhoz való hozzáférés engedélyezése a munkahelyi eszközökön és a magukkal hozott személyes mobileszközökön egyaránt."
A mobiltelefonok esetében elmondhatjuk, hogy az ezredfordulós generáció tagjainak közel fele saját eszközt használ a munkában, amelyet saját maga fizet. Tehát a saját telefonjuk munkával kapcsolatos használatát is ők fizetik. Ugyanakkor 23 százalékuknak a mobiltelefont (többnyire okostelefont) egészében a munkáltató fizeti. Ez a szám előreláthatólag emelkedni fog a jövőben, ahogy a munkáltatók ráébrednek, hogy milyen előnyökkel járhat ez. A munkaadó által fizetett telefonhoz az az elvárás is kapcsolódhat, hogy a munkavállaló a megszokott munkaidőn kívül is rendelkezésre álljon a munkával kapcsolatos kérdések kezelésére.
Charlotte Karlberg, a Consumer Insights másik szakértője szerint: „Az ezredfordulós nemzedék nem feltétlenül értékeli a non-stop rendelkezésre állásra vonatkozó elvárást, mivel ez szöges ellentétben áll a munkahelyi és magánélet elválasztására való erőteljes törekvésükkel. Még ha helyénvalónak is találják a munkahelyen folytatott magánéletet, nem feltétlenül engedik meg, hogy a munka belépjen a magánéletükbe – ez a generáció fontosnak tartja a munka és a magánélet közötti egyensúlyt."
A millenniumi nemzedéket inkább az eredményorientált hozzáállás jellemzi, és nem hajlandóak túlórázni pusztán azért, hogy fenntartsák a kemény munka látszatát. Számukra a munkával való elégedettség egyik fő tényezője a laza, rugalmas munkakörnyezet. Az ezt felismerő és támogatni tudó vállalatoknak nagyobb esélyük van rá, hogy boldogabb és termelékenyebb fiatalokkal vegyék körül magukat. Mindez azt is jelenti, hogy nincs kifejezetten ideális vállalat e fiatalok számára. Azonban egyes szervezetek – amelyről a jelentés úttörő vállalatként tesz említést – sikeresebben alkalmazkodtak az ezredforduló nemzedékének igényeihez.
„Napjainkban úgy tűnik, hogy a vállalatok nem használják ki kellőképpen az ezredfordulós generáció különleges tehetségét, különösen a technológia és a kooperáció terén" – mondja Kornblad. „Ezen változtatni kell, mivel ez a nemzedék számos olyan képességgel rendelkezik, amely szükséges a jelenlegi és jövőbeni munkakörnyezetben egyaránt."