Aláírták az elővárosi motorvonat tender támogatási és szállítási szerződéseit
A mai napon a MÁV-START Zrt., a GYSEV Zrt., a KIKSZ Zrt., és a Stadler Bussnang AG képviselői aláírták a 42, illetve 6 korszerű alacsonypadlós jármű beszerzésére kiírt elővárosi motorvonat tender támogatási és szállítási szerződéseit. A beszerzés összértéke mintegy 267 millió euró, amelyet teljes egészében európai uniós forrásokból fedeznek majd. A szerződés értelmében az első jármű 2014 őszén, míg az utolsó jármű 2015. szeptember végéig áll majd forgalomba a MÁV elővárosi, illetve a GYSEV villamosított vasútvonalain. Az új járművek gyártása a Stadler szolnoki üzemének köszönhetően jelentős hazai hányaddal valósul meg.
A MÁV-START Zrt. és a GYSEV Zrt. közös ajánlatkérőként tavaly novemberben indított nyílt közbeszerzési eljárást korszerű alacsonypadlós villamos motorvonatok beszerzésére. A közbeszerzés eredményét az ajánlatkérők 2013. február 26-án hirdették ki, amelynek értelmében az összesen 48 elővárosi motorvonatot a Stadler Bussnang AG szállíthatja le. A járművek egységára 5,558 millió euró, míg a beszerzés összértéke 266,784 millió eurót tesz ki. Az ajánlatkérők a beszerzést teljes egészében európai uniós forrásból kívánják megvalósítani, amellyel összefüggésben a Kormány még februárban a beszerzés támogatásáról és kiemelt projektként történő kezeléséről határozatot is hozott.
A projekt támogatási szerződéseit Hegmanné Nemes Sára, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vagyonpolitikáért felelős államtitkárának, és Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójának jelenlétében Ungvári Csaba, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója, Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója, és dr. Vér Iván, az Európai Unió társfinanszírozásával megvalósuló beruházásokat koordináló Közlekedésfejlesztési Zrt. vezérigazgatója írták alá. A Közlekedési Múzeumban megtartott eseményen aláírták a járművek szállításáról szóló vállalkozói szerződéseket is, melyeket a MÁV-START Zrt. és a GYSEV Zrt. részéről szintén Ungvári Csaba és Kövesdi Szilárd vezérigazgatók, míg a Stadler Bussnang AG képviseletében Peter Jenelten, a cégcsoport ügyvezető alelnöke látták el kézjegyükkel.
Hegmanné Nemes Sára beszédében úgy fogalmazott: a kormány legfontosabb célkitűzése, hogy kiegyensúlyozott gazdálkodás és hatékony működés mellett teremtse meg a folyamatosan emelkedő színvonalú szolgáltatás feltételeit. Hozzátette: „Ezzel bebizonyíthatjuk, hogy nem csak Magyarország teljesít jobban, hanem a MÁV is."
A szerződések értelmében a Stadler az első két motorvonatot 2014 áprilisában, míg az utolsó járműveket 2015. szeptember 30-ig szállítja le a vasúttársaságok részére. Ennek keretében a MÁV-START részére 42 darab, míg a GYSEV részére 6 darab egyáramnemű, részlegesen alacsonypadlós elővárosi, illetve regionális villamos motorvonatot ad át a határidőknek megfelelően. Az akadálymentesített járművek összesen 211 ülőhellyel rendelkeznek majd, végsebességük pedig 160 km/óra lesz. A motorvonatok a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas, kerekesszékek és kerékpárok fogadására is alkalmas utasterekkel, mozgáskorlátozottak által is könnyedén használható mosdóval, WIFI internettel, illetve mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal lesznek felszerelve. A gyártó a kiírásnak megfelelően a járműveket ETCS 2 vonatbefolyásoló rendszerrel is ellátja, amely lehetővé teszi, hogy az európai uniós forrásokból felújított vasútvonalakon is 160 km/h sebességgel közlekedhessenek.
A MÁV-START kötelékében forgalomba álló új járművek a jelenlegi tervek szerint a Budapest–Székesfehérvár, Budapest–Pusztaszabolcs, Budapest–Esztergom, Budapest–Szob, Budapest–Veresegyház–Vác és Budapest–Cegléd–Szolnok vonalakon közlekednek majd. A GYSEV részére szállított járművek a vasúttársaság villamosított vasútvonalain teljesítenek majd szolgálatot.
Az új vonatok nem lesznek ismeretlenek a hazai utazóközönség számára, ugyanis a most vásároltakkal csaknem teljesen megegyező járműtípusból már 60 vonat közlekedik a MÁV kötelékében. A FLIRT típusú motorvonat az elmúlt években nagy sikert aratott, ugyanis a kiemelkedő megbízhatóságról tanúbizonyságot tevő járművek átlagosan 94-96%-os rendelkezésre állás mellett közlekednek a MÁV elővárosi vasútvonalain. A megbízhatósága mellett a jármű hatékonysága is kiemelkedő, ugyanis a 60-as flotta 5 év és összesen 40 millió megtett kilométer alatt 7 milliárd forint értékű* villamos energiát takarított meg a MÁV-nak. A GYSEV-nél sem a most beszerzendő FLIRT vonatok lesznek az elsők ebből a típusból, ugyanis a vasúttársaság 2012-ben 4 FLIRT leszállítására adott megbízást a Stadlernek. A FLIRT motorvonat egyébként a Stadler legsikeresebb terméke, az elmúlt években a cégcsoport csaknem 900 motorvonat gyártására kapott megbízást 13 országból.
A Stadler Rail Csoport három hazai leányvállalatán keresztül 2005 óta van jelen Magyarországon. Az első leányvállalat alapítása óta a Stadler összesen 12,5 milliárd forintot fektetett be az országban, amelynek eredményeképpen Pusztaszabolcson létrejött Európa egyik legkorszerűbb és leghatékonyabb vasúti járműkarbantartó bázisa, továbbá Szolnokon egy, a legmodernebb technológiával felszerelt alumínium vasúti kocsiszekrény gyárat is alapított a cégcsoport. A szolnoki üzem részt vesz a jelenlegi megbízás teljesítésében is, az új vonatok kocsiszekrényei teljes egészében a szolnoki gyárban készülnek majd, míg a végösszeszerelés lehetőségét vizsgálja a Stadler. A cégcsoport jelenleg összesen mintegy 400 főt foglalkoztat Magyarországon, ám ez a szám a jelenleg folyamatban lévő beruházásnak köszönhetően rövidesen 800 főre emelkedik.