Farsangi Torkos Csütörtök 2013 - A csatlakozott éttermek körében végzett felmérés eredményei
2013-ban, nyolcadik alkalommal is sikeres volt a Torkos Csütörtök akció: mintegy 130 ezer vendég torkoskodott 839 hazai étteremben. Vendég és vendéglátó egyaránt kedveli, várja az akciót, a vendéglátóhelyek a forgalom hosszú távú növekedésében bíznak. A Magyar Turizmus Zrt. marketingtevékenységét, a hirdetéseket, a honlapot jónak értékelték az éttermek. A résztvevők túlnyomó többsége jövőre sem akar kimaradni, és sokan igénylik a hasonló akciókat.
A Farsangi Torkos Csütörtök akcióhoz azok a vendéglátói-pari egységek csatlakozhattak, amelyek vállalták, hogy helyben fogyasztó vendégeiknek 2013. január 31-én teljes nyitvatartási idejük alatt 50%-os kedvezményt biztosítanak az étel- és italfogyasztás végösszegéből. Az akcióra ezúttal azért nem a néphagyomány szerinti, a hamvazószerdát követő napon került sor, mivel az épp – az étterembe járás szempontjából szintén népszerű – Valentin (Bálint) napra esett. A Magyar Turizmus Zrt. és a NetPincér korábbi sikeres együttműködésének köszönhetően az akció hivatalos weboldala továbbra is awww.torkoscsütörtök.hu (vagy www.torkoscsutortok.hu) volt. A kínálat széles volt ezúttal is: a halászcsárdától az art caféig, a gyorsétteremtől a prémium kategóriás vendéglátóhelyig országszerte több száz étterem közül választhattak az érdeklődő ínyencek.
ü 100-ból 72 részt vevő étterem vidéki volt
A válaszadó éttermek 26,4%-a Budapesten, 54,0%-a vidéki városokban, 19,5%-a pedig egyéb településen várta a vendégeket. Ezek az arányok nagyságrendileg megegyeznek a 2012-es eredményekkel. 2013-ban az éttermek 21,6%-a első ízben csatlakozott az akcióhoz, ami azt jelzi, hogy arányaiban több a „visszatérő" partner.
A „tapasztalt" éttermek 43,2%-a számolt be arról, hogy a korábbi akciók hatására bővült a vendégkörük, vagyis az akció iránt érdeklődő vendégek máskor is felkeresték őket.
ü Átlagosan 173 torkoskodót fogadtak az éttermek, tízből nyolcan előzetesen bejelentkeztek
A (Farsangi) Torkos Csütörtök ismertségét, a promóció eredményességét jelzi, hogy a vendégek többsége – 77,6%-a – az étterembe érkezéskor már tudott az akcióról. Egy válaszadó étterem átlagosan 173 főt látott vendégül Torkos Csütörtökön, de természetesen ebben igen nagy eltérések voltak. A résztvevő éttermek számát figyelembe véve, az MT Zrt. becslése szerint
2013. január 31-én összesen körülbelül 130 ezren torkoskodtak. Az éttermek munkáját is megkönnyíti, hogy a vendégek több mint 82,4%-a előzetesen asztalt is foglalt.
2013. január 31-én összesen körülbelül 130 ezren torkoskodtak. Az éttermek munkáját is megkönnyíti, hogy a vendégek több mint 82,4%-a előzetesen asztalt is foglalt.
ü Jóval kedvezőbb forgalom és bevételek
Az étteremtulajdonosok túlnyomó többsége kedvező forgalomi adatokról és a vendégek pozitív visszajelzéseiről számolt be. Minden 100 étteremből 68 jóval kedvezőbb, további
27 kedvezőbb vendégforgalomról adott számot, mint ahogy ez egy átlagos januári napon várható.
A realizált bevételek tekintetében – a nyújtott kedvezmények ellenére is – pozitívan nyilatkoztak: az éttermek 43,0%-a számára a bevételek jóval kedvezőbben, további 42,5%-a számára kedvezőbben alakultak ezen a napon. Teltház miatt az éttermek 56,2%-ának kellett visszautasítania vendégeket a Farsangi Torkos Csütörtökön.
27 kedvezőbb vendégforgalomról adott számot, mint ahogy ez egy átlagos januári napon várható.
A realizált bevételek tekintetében – a nyújtott kedvezmények ellenére is – pozitívan nyilatkoztak: az éttermek 43,0%-a számára a bevételek jóval kedvezőbben, további 42,5%-a számára kedvezőbben alakultak ezen a napon. Teltház miatt az éttermek 56,2%-ának kellett visszautasítania vendégeket a Farsangi Torkos Csütörtökön.
Elégedett vendégekről számoltak be az éttermek
A fogyasztói visszajelzések, amelyekről az éttermek harmada számolt be, döntően pozitívak voltak. A vendégek jó kezdeményezésnek tartják a Torkos Csütörtököt, és – bár ez egy naphoz kötődik – szívesen vennének igénybe hasonló kedvezményeket az év más napjain is. Az ételek és italok mellett általában a kiszolgálással is elégedettek voltak a vendégek. (Néhány étterem ezt saját kérdőíves felméréssel vizsgálta.) Negatívumokról alig-alig szólnak az éttermek válaszai, mindössze a hosszabb várakozási időt és a foglalás nehézségeit említették páran. 2013-ban összesen 2100 vendég adott értékelést a Netpincér oldalain, ők az iskolai osztályozáshoz hasonlóan ötfokozatú skálán 4,48-ra értékelték elégedettségüket, ami jó, és az előző évekhez képest javuló értékelést jelent.
ü A vendéglátóhelyek többsége a Magyar Turizmus Zrt.-től értesült az akcióról
A résztvevők 49,9%-a a Magyar Turizmus Zrt. közvetlen megkeresése révén, 8,8%-a pedig
az MT Zrt. regionális marketingigazgatóságain keresztül értesült az akcióról. Az akciót hirdető honlapok közül a Magyar Turizmus Zrt. és a Netpincér által működtetett www.torkoscsutortok.hu / www.torkoscsütörtök.hu oldal bizonyult a legsikeresebbnek (41,0% említette), ezt a netpincer.hu követi 12,0%-kal. A szakmai sajtónak és a Metró Kereskedelmi Kft. tájékoztatásának is sokat köszönhet az akció. Az összes válaszadó kilenctizede megfelelőnek találta a www.torkoscsutortok.hu / www.torkoscsütörtök.hu honlapot.
az MT Zrt. regionális marketingigazgatóságain keresztül értesült az akcióról. Az akciót hirdető honlapok közül a Magyar Turizmus Zrt. és a Netpincér által működtetett www.torkoscsutortok.hu / www.torkoscsütörtök.hu oldal bizonyult a legsikeresebbnek (41,0% említette), ezt a netpincer.hu követi 12,0%-kal. A szakmai sajtónak és a Metró Kereskedelmi Kft. tájékoztatásának is sokat köszönhet az akció. Az összes válaszadó kilenctizede megfelelőnek találta a www.torkoscsutortok.hu / www.torkoscsütörtök.hu honlapot.
ü Az éttermek fele saját csatornáin is hirdette az akciót
A Torkos Csütörtök akciót a Magyar Turizmus Zrt. megfelelőnek ítélt promóciója (80,8%) mellett, hasonlóan 2012-höz, a válaszadó éttermek fele (57,3%) önállóan is hirdette. A vendéglátóhelyek leggyakrabban saját Facebook oldalt és honlapot, szórólapot, a helyi médiumokat (nyomtatott sajtó, TV), figyelemfelkeltő/megállító táblát, saját plakátot, direct mail akciót és online hirdetést használtak. Volt, aki egész éves gasztronómiai sorozatának keretébe illesztette az akciót, többen pedig a közösségi oldalakat emelték ki, illetve a törzsvendégek személyes értesítését. A közösségi oldalak és általában az online eszközök egyre nagyobb mértékű térnyerése egyértelműen megfigyelhető az elmúlt évek során.
ü Az éttermek a vendégkör bővülésében bíznak
Az akciót közvetlenül követő napok forgalomnövekedésében a válaszadók 29,3%-a bízik, a hosszú távú hatásban, vagyis a vendégkör bővülésében 54,7%-uk.
ü A többség szívesen részt venne hasonló akcióban máskor is
Az éttermek a jövőben is szívesen csatlakoznának a Magyar Turizmus Zrt. marketingakcióihoz: minden 100 válaszadó étteremből 91 a jövőben is szívesen venne részt hasonló akcióban. Az éttermek többsége nyereséggel zárta a napot, és azok számára is, akik ezen a napon kisebb nyereségetrealizáltak, ezt kompenzálja az étterem megjelenése a különböző promóciós felületeken.