Felmérés készült a magyarok utazási szokásairól
A Magyar Turizmus Zrt. megbízásából kétévente készül reprezentatív felmérés a magyarok utazási szokásairól. A 2012 decemberében lezajlott legfrissebb kutatás három témakörre fókuszál: a vizsgálatot megelőző 12 hónap egynapos utazásaira, a többnapos utazásokra és a főutazásokra. Az eredmények szerint a felmérést megelőző egy év során a magyar háztartások 63,1%-a vett részt többnapos utazáson. Az utazó háztartások körében 2010-hez képest kissé tovább nőtt a belföldön (is) utazók aránya, elérve a 86,3%-ot. Ezek a háztartások legnagyobb arányban a Balatont keresték fel. A belföldi többnapos utazások között az 1–3 éjszakásak domináltak. A belföldi utazásokkal kapcsolatos tájékozódásban első helyen áll az internet.
A KUTATÁS LEGFONTOSABB MEGÁLLAPÍTÁSAI:
2011. november és 2012. december között a magyar háztartások 63,1%-a vett részt többnapos utazáson, amelyek során a legnagyobb arányban belföldi úti célokat kerestek fel.
Belföldi utazáson a megkérdezett háztartások 54,4%-a vett részt, a vizsgált időszakban átlagosan 3,65 alkalommal.
Belföldön az 1–3 éjszakás utazások a leggyakoribbak (a belföldi utazások 69,3%-a). A hosszabb (négy vagy annál több éjszakás) belföldi utazás elmaradását a leggyakrabban anyagi okokkal (38,0%), illetve időhiánnyal (20,3%) indokolták a válaszadó háztartások.
A kizárólag külföldi utazáson részt vevő háztartások három legfontosabb indoka a belföldi utazás elmaradására az volt, hogy a felkeresett úti cél természeti és kulturális értékei, látnivalói nem találhatók meg belföldön; hogy külföldön a megszokottól eltérő a környezet; és hogy ismeretlen úti célt akartak felkeresni.
A kizárólag külföldi utazáson részt vevő háztartások három legfontosabb indoka a belföldi utazás elmaradására az volt, hogy a felkeresett úti cél természeti és kulturális értékei, látnivalói nem találhatók meg belföldön; hogy külföldön a megszokottól eltérő a környezet; és hogy ismeretlen úti célt akartak felkeresni.
A belföldi utazások negyede (25,1%) a Balaton turisztikai régióba irányult. A Budapest–Közép-Dunavidék turisztikai régió az utazások 19,3%-ának volt célterülete, a harmadik legnépszerűbb régió a Nyugat-Dunántúl volt (18,6%). A magyar háztartások utazásait tekintve a belföldi utazások a meghatározók: a kilencből nyolc régió ért el nagyobb részesedést az utazásokból, mint a legnépszerűbb külföldi desztináció, Ausztria.
A belföldi utazások legnagyobb arányban (az utazások 38,9%-a) a július–augusztusi főszezonra estek. A rövidebb (1–3 éjszakás) utazások esetében a nyár mellett a májusnak és az őszi (szeptember, október) időszaknak is fontos szerep jutott.
A hosszú hétvégék szerepe különösen márciusban és októberben volt jelentős.
A Balaton és a Tisza-tó esetében – érthetően – dominált a vízparti utazás, üdülés motiváció, a többi régió esetében a rokonok és ismerősök meglátogatása volt az elsődleges cél. Az egészségturizmus (wellness és gyógykezelés) motivációt összesen 11,7% említette az utazás legfontosabb indokaként.
A belföldi utazások 65,3%-ában ingyenes szállást vettek igénybe a megkérdezett háztartások, a fizetős szálláshelyek közül a szállodák a legnépszerűbbek.
Jelentős a korábbi élmények szerepe: a belföldi úti cél iránti érdeklődést – összhangban a fő motivációval – elsősorban a rokonoktól, barátoktól kapott meghívás (52,5%), keltette fel. Emellett igen jelentős a saját vagy ismerőseink korábbi élménye, ezt jelzi a saját korábbi kedvező tapasztalat 41,9%-os és az ajánlás 25,0%-os említési gyakorisága.
A válaszadók több mint negyedének (28,2%) az interneten talált információk keltették fel érdeklődését.
A válaszadók több mint negyedének (28,2%) az interneten talált információk keltették fel érdeklődését.
A belföldi utazáson részt vevő háztartások 45,7%-a sem az utazás előtt, sem az utazás közben nem szokott turisztikai információt gyűjteni. (Érdekességképpen megjegyezzük, hogy a rokonok, barátok felkeresése motivációval utazók aránya közel ugyanennyi, 42,1%.) Az információt gyűjtők körében azonban igen jelentős az internetes forrásokat használók aránya. A felmérésbe bevont háztartások közel fele (49,2%) információ gyűjtésére, 17,7%-a foglalásra, 7,4%-a fizetésre is használja az internetet egy-egy belföldi utazás megtervezésekor.
2011. december és 2012. november között többnapos külföldi utazáson a megkérdezett háztartások 24,7%-a vett részt.
A külföldi utazások 15,4%-ának Ausztria volt az úti célja. Romániába a külföldi utazások 13,9%-a, Olaszországba 10,8%-a irányult. Az utazások 8,8%-a volt Európán kívüli.
A külföldi utazások 56,6%-a 4–7 éjszakás, 19,6%-a 1–3 éjszakás volt. Egyhetesnél hosszabb a külföldi utazások 23,9%-a, ezen belül kéthetesnél hosszabb 6,2%-uk volt.
A külföldi utazások során a megkérdezett háztartások 70,9%-a fizetős szálláshelyet vett igénybe.
A külföldi utazások során a megkérdezett háztartások 70,9%-a fizetős szálláshelyet vett igénybe.
A felmérést megelőző egy évben a megkérdezett háztartások 44,4%-ában, az utazáson egyáltalán részt vevő háztartások 70,4%-ában fordult elő főutazás. A főutazások 60,7%-a belföldi, 39,3%-a külföldi volt.
A belföldi főutazások legkedveltebb úti célja (42,8%-os említési gyakorisággal) a Balaton volt.
A belföldi főutazások esetében az úti cél kiválasztásában elsődleges a természeti adottságok és a korábbi jó élmények szerepe. A belföldi főutazáson részt vevők 74,6%-a járt már korábban főutazása helyszínén.
A belföldi főutazások közel negyede nem a főszezonban történt. Az utazás során
61,9%-ban fizetős szálláshelyet vettek igénybe Az utazások 91,6%-át önállóan szervezték a résztvevők. A belföldi főutazások leggyakrabban említett fő motivációja a vízparti üdülés (39,4%) volt.
61,9%-ban fizetős szálláshelyet vettek igénybe Az utazások 91,6%-át önállóan szervezték a résztvevők. A belföldi főutazások leggyakrabban említett fő motivációja a vízparti üdülés (39,4%) volt.
A külföldi főutazások esetében az úti célok kiválasztásában a természeti adottságok mellett jelentős a kulturális látnivalók szerepe is.
A belföldi és a külföldi főutazásokkal egyaránt nagyon elégedettek voltak a megkérdezettek.
2011. november és 2012. december között a magyar háztartások 73,3%-a vett részt egynapos utazáson, belföldi egynapos utazáson a megkérdezett háztartások 72,6%-a, külföldi egynapos utazáson a megkérdezett háztartások 11,5%-a járt. Az egynapos utazások körülbelül fele (52,5%-a) nem tartozott a szokásos életvitelhez. Ezen kifejezetten turisztikai célú utazások zöme belföldre irányult. Az egynapos utazások esetében nincs „főszezon", minden hónap szerepe jelentős.
A kikapcsolódást jelentő szabadidős tevékenységek sorát a családdal töltött idő vezeti, de jelentős a művelődés, a kulturális programok szerepe is. A kirándulás a 6., az utazás
a 7. helyen áll – ám a turizmus az előbbi motivációkra is építhet.
a 7. helyen áll – ám a turizmus az előbbi motivációkra is építhet.