Folytatódik a bürokráciacsökkentő program

Folytatódik a 2011 novemberében meghirdetett, a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentésére irányuló Egyszerű Állam program végrehajtása. A program számos, már megvalósult intézkedésének pozitív hatását a vállalkozások a mindennapi működésük során is érzékelhetik, s ennek köszönhetően több időt, energiát, pénzt fordíthatnak a fejlesztésre, foglalkoztatásra, innovációra.
A Kormány által 2011 végén elfogadott, a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentésére irányuló Egyszerű Állam program intézkedései a vállalkozásokkal folytatott széleskörű konzultáció alapján álltak össze. A program végrehajtásának eddigi szakaszában számos olyan intézkedés valósult meg, amelyet eredetileg a vállalkozói szervezetek javasoltak, és amelyek pozitív hatását a vállalkozások már a mindennapi működés során is érzékelhetik.
A vállalkozások széles körét pozitívan érinti, hogy a 2013. július 1-jétől bevezetésre kerülő egyszerűsített elektronikus fizetési rendszer a pénzforgalmi számlanyitásra kötelezett adózók számára lehetővé teszi, hogy az adószámlák számától függetlenül egyetlen összevont utalással teljesítsék az esedékességük szempontjából összevonható adónemekre vonatkozó befizetési kötelezettségeiket.
Nagymértékben egyszerűsödtek a szakképzési hozzájárulás felhasználására vonatkozó szabályok: a korábbi bonyolult, tételes elszámolás helyett gyakorlati képzési normatíva került bevezetésre, valamint a korábbi kettős intézményrendszer helyett a NAV-hoz került bevalláskezelés és ellenőrzés.
A hatósági eljárások felgyorsítása irányába hat, hogy a közigazgatási hatósági eljárási törvény módosításának megfelelően 2014. január 1-jétől az általános ügyintézési határidő 30 napról 21 napra rövidül.
2015. január 1-jétől megszűnik a társadalombiztosítási kifizetőhellyel nem rendelkező munkáltatók párhuzamos adatszolgáltatási kötelezettsége: a pénzbeli ellátások összegének megállapítása a NAV számára megküldött és OEP felé továbbított adatokból történik.
A program eddig megvalósult intézkedései a vállalkozások szűkebb vagy szélesebb köre számára számos további pozitív változást hoztak. Így többek között a legkisebb vállalkozások számára egyszerűsödött az éves beszámolási kötelezettség, életszerűbbé váltak a házipénztárra vonatkozó előírások, megszűnt a hatóságok pénzügyi érdekeltsége a vállalkozások megbírságolásában, több szempontból egyszerűsödött az EU-s pályázati adminisztráció, a mezőgazdasági termelők számára egyszerűbbé vált a gázolaj jövedéki adójának visszaigénylése, egyszerűsödtek az elektronikus számlázásra vonatkozó előírások.
A vállalkozói terhek csökkentése hosszabb távon egyértelműen javítja a vállalatok és az egész nemzetgazdaság versenyképességét. Az eddig végrehajtott és a további intézkedések jelentős mértékűadminisztratív terhet vesznek le a vállalkozások válláról, s ezzel több időt, energiát, pénzt fordíthatnak a fejlesztésre, foglalkoztatásra, innovációra.
Az eddigi eredmények mellett is a Kormány továbbra is fontos célként és feladatként tekinti az adminisztratív terhek mérséklésére, és ennek során törekszik a vállalkozások erre irányuló javaslatainak figyelembevételére.

Népszerű bejegyzések