Hogy állunk a mobilinternettel?
A 21. századi fejlődés egyik legfontosabb húzóágazatát a digitális gazdaság jelenti. Az ebben az ágazatban rejlő lehetőségek kiaknázása az internet minél szélesebb sávú és minél szélesebb körű elérhetőségén múlik. A digitális gazdaság fejlettségének fontos fokmérője, hogy az emberek milyen gyakran és mire használják a mobilinternetet. Az NMHH legfrissebb tanulmánya arra ad választ, hogy hogy állunk ebben mi, magyarok.
Magyarország digitális gazdaságának fejlődését az szolgálja, ha a hazai mobilinternet-elérés árszintje európai összehasonlításban is versenyképes. Ez fontos feltétele annak, hogy hazánkban is a lehető legszélesebb rétegekhez juthassanak el azok a lehetőségek, amelyeket a mobilinternet nyújt a felhasználóknak. A digitális gazdaság helyzetének alapos ismerete nélkül azonban elképzelhetetlen a piac fejlődésének gyorsítása, a versenyképesség fokozása. Az NMHH ezért az év elején a Strategopolis Kft.-vel végeztetett közvélemény-kutatást, melynek fő célja a magyar (mobil)internetezési szokások feltérképezése volt.
A kutatásból kiderül, hogy ma Magyarországon a lakosság több mint fele internetezik naponta. Ez az arány nem meglepő módon jelentősen eltolódik a fiatalabb generáció javára.
A kutatás egyértelműen kimutatja, hogy az anyagilag jobb helyzetben lévők sokkal gyakrabban használják az internetet, mint az átlagos anyagi körülmények között élők. Az NMHH szerint ez az állapot nem szolgálja a digitális gazdaság fejlődését, és ezen csak a versenyképesebb lakossági tarifák változtathatnak (mert az átlagos előfizetők nem fognak többet szánni ezekre a szolgáltatásokra). Versenyképes, a jelenleginél alacsonyabb árakat pedig a külföldi példák alapján kizárólag a szolgáltatók közötti nagyobb verseny eredményez.
Ausztriában egy cégfelvásárlás folytán nemrég négyről háromra csökkent a mobilszolgáltatók száma. Az unió a verseny szűkülésének veszélye miatt csak úgy engedélyezte a koncentrálttá váló piacon a fúziót, ha az osztrák szabályozó hatóság a 2013-as frekvenciaárverésen biztosítja egy új, negyedik szereplő belépését. Franciaországban 2012-ben, a negyedik mobiloperátor kiskereskedelmi megjelenése után egy évvel már 10 százalékkal csökkent az előfizetők számláinak végösszege, és ezzel párhuzamosan a mobilinternet-használat is jobban elterjedt. A piaci verseny erősödését célozta a brit hatóság 2013 februárjában kihirdetett döntése is, amely szerint új belépővel bővülhet a szigetországi mobilpiac. A brit hatóság – a francia példához hasonlóan – nem csak az árak csökkenését, hanem a forgalom növekedését is várja az új piaci szereplő megjelenésétől.