Magyarország ismét a világ egyik legrangosabb turisztikai vásárán

2013. március 6-án 47. alkalommal nyitotta meg kapuit a világ egyik legnagyobb turisztikai vására, a berlini Internationale Tourismus Börse (ITB). A vásár ünnepélyes megnyitójának keretében Angela Merkel német kancellár is köszöntőt mondott. Az ötnapos turisztikai seregszemlén idén 160.000 négyzetméteren több mint 180 ország közel 11 ezer kiállítója ismerteti turisztikai ajánlatait több mint 113 ezer nemzetközi szakmai látogató előtt. A magyar turisztikai kínálat a már számos nemzetközi vásáron elismert és díjazott felszín alatti vízkincsünket középpontba helyező nemzeti standon mutatkozik be a nemzetközi közönség előtt. A tavalyi évhez hasonlóan hazánk idén is abban a megtiszteltetésben részesült, hogy a vásárt megnyitó hivatalos sajtórendezvény után, már a kiállítás előtti napon megtarthatta sajtótájékoztatóját, továbbá a Német Parlament Turisztikai Bizottsága is ellátogatott a magyar standra, ahol a Magyar Turizmus Zrt. vezetői fogadták a delegációt.
A világ egyik legnagyobb turisztikai seregszemléjén a 308 m2-es magyar nemzeti standon a Magyar Turizmus Zrt. és 26 társkiállító képviseli a hazai turisztikai kínálatot. A március 6-10. között megrendezett ITB-n a korábbi vásárokon 9 díjjal – többek között a 2011-es ITB kiállításon a Legjobb Európai Stand díjjal (Best Exhibition Award) is – elismert nemzeti turisztikai megjelenés látványelemei a vízhez kapcsolódnak. A magyar standszámos attrakcióval igyekszik a hazai ajánlatokra terelni a figyelmet: a látogatók belekóstolhatnak hazánk legfinomabb boraiba, megízlelhetik a helyben készített ízletes kürtőskalácsot, bepillanthatnak a herendi manufaktúra működésébe, ahol a porcelánfestés titkait ismerhetik meg. A vendégeknek továbbá alkalmuk nyílik a hazai turisztikai régiók látványosságait középpontba helyező, táblagépen játszható puzzle és memóriajátékkal tesztelni Magyarországról szerzett ismereteiket, valamint a sikeres játékot követően kapott QR kód leolvasásával fényképes leírást tölthetnek le a választott turisztikai termékről vagy régióról, ezzel tovább gyarapítva ismereteiket hazánk sokszínű kínálatáról.

Magyarország nagyszabású turisztikai megjelenésének alkalmából az ITB-n részt vesznek a Magyar Turizmus Zrt. vezetői: Denéné Tóth Marianna vezérigazgató, Horváth Gergely turisztikai vezérigazgató-helyettes,Maráczi Gábor stratégiai- és marketingigazgató, valamint Hrabovszky Zsolt nemzetközi értékesítés ösztönzés igazgató. A vásári megjelenést és a szakmai programokat Sztojanovits Kristóf, az MT Zrt. Németország/Svájc képviseletének vezetője irányítja.
(A képen mikrofonnal a kezében Horváth Gergely, balra mellette Denéné Tóth Marianna, Maráczi Gábor és Hrabovszky Zsolt; jobbra mellette Sztojanovits Kristóf.)
Magyarország idén is lehetőséget kapott arra, hogy sajtótájékoztatóját a kiállítás előtti napon – közvetlenül a vásár hivatalos sajtóeseményét követően – tartsa meg,köszönhetően a Magyar Turizmus Zrt. németországi külképviseletének a kiállítás szervezőivel ápolt jó szakmai kapcsolatainak. A március 5-i eseményen közel 60 külföldi újságíró előtt ismertette a magyarországi turizmus alakulását és az MT Zrt. külföldi kommunikációjában kiemelt turisztikai termékeket Maráczi Gábor és Sztojanovits Kristóf. Hazánk egészségturisztikai sajátosságait Mezősi Csilla az MT Zrt. egészségturisztikai szakértője mutatta be.
(A képen Sztojanovits Kristóf a sajtótájékoztatón)
A vásár első napjának estéjén, március 6-án az MT Zrt. fogadást ad szakmai partnerei részére a Magyar Nagykövetséggel együttműködésben. A magyar standon Dr. Czukor József nagykövet, Denéné Tóth Marianna vezérigazgató, Horváth Gergely turisztikai vezérigazgató-helyettes és Sztojanovits Kristófképviseletvezető köszönti a közel 200 meghívott vendéget.
A magyar standot március 6-án a Német Parlament Turisztikai Bizottságának elnöke Klaus Brähmig és a bizottság tagjai is megtisztelték látogatásukkal.
A szakmai programok újdonságaként a Duna menti turisztikai kínálat kiemelt bemutatására is sor kerül a magyar standon annak köszönhetően, hogy a Magyar Turizmus Zrt. idén csatlakozott a Danube Competence Center - DCC (Duna Kompetencia Központ) elnevezésű szakmai egyesülethez, amely a Duna-régió országaiban tevékenykedő turisztikai szereplők munkáját fogja össze. A közös marketingtevékenység első epizódjaként Magyarország részt vesz a Discover the Danube című kampányban: az ITB alkalmával ún. vezetett túrák segítségével, azaz az egyes országokat bemutató rövid prezentációkkal mutatják be a Duna szakaszainak érdekességeit és látnivalóit. A magyar standon Lafferton Anikó, az MT Zrt. DCC koordinátora tart rövid prezentációt 5 alkalommal a szervezet iránt érdeklődő újságíróknak és szakmai partnereknek. A DCC együttműködésről külön közleményben részletesebben is beszámolunk.
Az ITB ideje alatt, Berlinben is zajlik a Magyar Turizmus Zrt. Budapest Winter Invitation elnevezésű téli forgalomélénkítő kampánya, amelynek egyik kiemelt célpiaca Németország. Berlin utcáin jelenleg több helyen is megtalálható a budapesti utazásra ösztönző plakát, amely – a kampányhoz stratégiai kommunikációs partnereként csatlakozott Szépművészeti Múzeum Cézanne kiállítását követően – február 15-től a Budapesti Tavaszi Fesztivált népszerűsíti. A német fővárosban számos városlátogató turista találkozhat a hirdetéssel. A 2012-2013-as időszakban, április 7-ig zajló Budapest Winter Invitation promócióminden eddigi eredményt felülmúlt időarányosan, több mint 20%-os vendégéjszaka-szám növekedést realizálva a kampány első három hónapjában.
Magyarország turisztikai kínálata az ITB keretében még több más alkalommal is a figyelem középpontjába kerül, ugyanis az MT Zrt. szakemberei folyamatosan tárgyalnak a turisztikai szakma – pl. PA Touristik, Dertour, TUI, Novasol – és a média képviselőivel, interjúkat adnak különböző médiumoknak, illetve az ITB szakmai programjain is képviseltetik magukat.
Az ITB vásár a hét végén már a nagyközönségi látogatók előtt is megnyílik, és a magyar stand vonzó turisztikai ajánlatai és attrakciói nyomán várhatóan sokan kapnak kedvet egy magyarországi utazáshoz.
Magyarország legfontosabb küldőpiacainak rangsorában Németország megőrizte első helyét. A KSH 2012. évi előzetes adatai szerint a tavalyi több mint fél millió (569 ezer) német vendég több mint kétmillió (2.150 ezer) vendégéjszakát töltött el hazánk kereskedelmi szálláshelyein. Így, a 2011 végén kezdődött pozitív tendenciát folytatva a vendégek száma 5, a vendégéjszakák száma pedig 3,2%-kal nőtt az előző évhez képest.

Népszerű bejegyzések