A torinói ló az Ernst Múzeumban

A torinói ló

„A teremtés visszavétele", „elmúlás-, kihúnyás-, kipusztulástörténet", „a módszeresen kihunyó fények opusa", „óda a túléléshez" –  ilyen jelzőkkel illeték Tarr Béla Arany Medvére és Európa Filmdíjra is jelölt – saját bevallása szerint – utolsó alkotását,  melyet szerdán vetítünk az Ernst Múzeum Tükör által homályosan – Arcok tegnap és ma c. kiállítás kísérőprogramjaként. A vetítéshez kapcsolódó beszélgetésben Rényi Andrással Tarr filmjének arcaira fókuszálva követjük nyomon a csendes összeomlás lassú folyamatát.
2013. ÁPRILIS 17., SZERDA, 19 ÓRA
Tarr Béla: A torinói ló
Filmvetítés Rényi András esztéta, művészettörténész előadásával

A TÜKÖR ÁLTAL HOMÁLYOSAN CÍMŰ KIÁLLÍTÁS KÍSÉRŐPROGRAMJA
A torinói ló Tarr Béla utolsó, az életmű lezárásának szánt filmje. Címe egy a filozófiatörténetből ismert epizódhoz kapcsolódik: a súlyosan beteg Nietzsche-ről jegyezték fel, hogy 1889 január 3-án Torino főutcáján annyira megviselte, ahogy egy kocsis durván ütlegelte a lovát, hogy zokogva az állat nyakába borult. Ez volt életének utolsó „tiszta" pillanata: a végső, megrendítő búcsú az emberi világtól. A film is egy ilyen búcsú – az értelemmel, érzelmekkel, indulatokkal berendezett humánus világ lassú kiürüléséről, lecsupaszodásáról.
Díjak:
Berlini Nemzetközi Filmfesztivál (2011) – FIPRESCI-díj
Berlini Nemzetközi Filmfesztivál (2011) – Zsűri Nagydíja

Jelölések:
Berlini Nemzetközi Filmfesztivál (2011) – Arany Medve jelölés: Tarr Béla
Európai Filmdíj (2011) – Legjobb rendező jelölés: Tarr Béla
Európai Filmdíj (2011) – Legjobb operatőr jelölés: Fred Kelemen
Európai Filmdíj (2011) – Legjobb filmzene jelölés: Víg Mihály

Rényi András művészettörténész, esztéta.
1977-ben végzett művészettörténet-esztétika szakokon az ELTE-n. 1988-ban egyetemi doktori, 1996-ban PhD fokozatot szerzett. Az ELTE BTK Esztétika Tanszékén és a Magyar Táncművészeti Főiskolán oktat docensként, 2008. júliusától az ELTE Művészettörténeti Tanszékének intézetvezetője.
Kutatási területei: Rembrandt, Caravaggio, a művészettörténet tudománytörténete, interpretációelmélet, művészeti hermeneutika (szobrászat, kép- és tánc), a modernitás-posztmodernitás kérdései. A kortárs művészek közül elemezte Kondor Béla, Varga Imre, Bódy Gábor, Jovánovics György, El Kazovszkij, Bozsik Yvette, Joseph Nadj műveit.

A torinói ló
fekete-fehér, magyar-francia-német-svájci filmdráma, 150 perc, 2011
rendező: Tarr Béla, Hranitzky Ágnes
forgatókönyvíró: Krasznahorkai László, Tarr Béla
zeneszerző: Víg Mihály
operatőr: Fred Kelemen
producer: Téni Gábor
vágó: Hranitzky Ágnes

szereplő(k): Derzsi János (Ohlsdorfer), Bók Erika (Ohlsdorfer lánya), Kormos Mihály (Bernhard), Ricsi (a ló)
Belépő: 800 Ft   



Népszerű bejegyzések