Bírság az RTL-nek egy cukrászda kereskedelmi előnyeit bemutató utazási műsora miatt
A Médiatanács 300 ezer forintos bírságot szabott ki múlt heti ülésén az RTL Klub Törzsutas című műsorának hat adása miatt, amelyben egy óbudai cukrászdát a médiatörvény szabályait sértő módon mutattak be. A termékmegjelenítéssel közölt kereskedelmi üzenet ugyanis nem lehet közvetlen, mint a klasszikus értelemben vett reklámban: csak meghatározott keretek között népszerűsítheti a terméket, szolgáltatást.
A termékmegjelenítés az új médiatörvény bevezetése óta alkalmazható reklámfajta, amelynél a hirdető azért fizet, hogy terméke, szolgáltatása, védjegye megjelenjen egy műsorszámban vagy utaljanak arra. A médiatörvény a nézők, hallgatók védelmében szabályokat ír elő a termékmegjelenítéssel kapcsolatban annak érdekében, hogy a befogadók egyértelműen tájékozódhassanak a látottak-hallottak közzétételének céljáról.
Az RTL Klub Törzsutas című műsorának több adásában jogszabálysértő módon jelenítették meg az egyik óbudai cukrászdát. Az árukínálatot részletesen, aprólékosan bemutatták, és pontosan kiderült az üzlet elérhetősége is. Ezáltal a riport – akárcsak egy klasszikus reklám – alkalmas volt arra, hogy felkeltse a nézők érdeklődését az ott kínált termékek iránt.
A termékmegjelenítés a reklámhoz hasonlóan kereskedelmi közlemény, de célja az, hogy a műsorszámba dramaturgiailag illeszkedő termék vagy szolgáltatás a közönség szeme elé kerüljön, tudatába beivódjon, ám ennél több információt nem tartalmazhat. Nem tehető közzé a szlogen, az ár, a vásárlási helyszín, nem ismertethetők a termék, szolgáltatás tulajdonságai, előnyei. A cégek ilyen célokra a klasszikus hirdetési formát alkalmazhatják.
A Médiatanács fontosnak tartja az iparág szereplőivel való együttműködést, mert tényleges előrelépés ezeken a területeken egyedül a partnerségen alapuló stratégiai gondolkodás mentén képzelhető el. Ennek alapján a Médiatanács a termékmegjelenítés részletes szabályait – a szolgáltatókkal egyeztetve – a médiatörvény hatályba lépése után elfogadott ajánlásban tette közzé. A dokumentum célja az, hogy a médiahatóság a piaci szereplők számára kiszámíthatóvá tegye a jogalkalmazói gyakorlatot, megkönnyítse a szolgáltatók számára a jogszabályi előírások betartását és ennek révén hatékonyabban védje a közönség érdekeit.