Leleplezhetők az online vásárlókat diszkrimináló oldalak

A mai naptól mindenki számára elérhető az a böngésző kiegészítő, ami leleplezi, ha az online boltok és áruházak a vásárlók földrajzi helyéhez és anyagi hátteréhez igazítják áraikat.

Egy nemzetközi kutatócsoport olyan eszközt ad az interneten vásárlók kezébe, amivel ellenőrizhetik, hogyan változnak az online boltok árai attól függően, honnan és milyen böngészővel rendelnek terméket, szolgáltatást. 

Azzal mindenki tisztában van, hogy ugyanazt a terméket, más-más áron lehet megvásárolni a szakboltokban, bevásárlóközpontokban, áruházakban. Külföldi utazások alatt pedig azt is tapasztalhatjuk, hogy országonként is változnak az árak. Nincs ez másként az online webáruházak esetében sem, az alapján változtatják az áraikat, hogy milyen információval rendelkeznek a felhasználóról. Ennek igazolására egy nemzetközi kutatócsoport a 200 legnagyobb webáruházat felölelő vizsgálatban húsz napon keresztül kért árajánlatokat. A párhuzamosan végzett lekérdezésekben különböző földrajzi helyről érkező és böngészési előzményekkel rendelkező látogatókat szimuláltak. A Wall Street Journal-ban is közzétett eredmények alapján egyértelműen kiderült, hogy a használt böngésző és az operációs rendszer nem befolyásolta a vizsgált webáruházak árait. A felhasználó tartózkodási helye alapján már akadtak eltérések, például az e-book árak között jelentős különbségek adódtak. A legnagyobb eltérések a korábban meglátogatott oldalak alapján alakultak ki. Egyértelműen ki lehetett mutatni például azt is, hogy egyes online boltok alacsonyabb áron kínálják a termékeiket, ha a felhasználó egy ár összehasonlító oldalról érkezik. A kutatási eredményekből az egyszerű internetező is leszűrheti azt a fontos tanulságot, hogy nem érdemes például Rolex órákat nézegetni a weben, mielőtt olcsó repülőjegyet keresünk. 

Az internetes technológiák könnyű lehetőséget kínálnak arra, hogy az áruházak egy terméket különböző áron értékesítsenek különböző vásárlóknak. Például, egy Németországból bejelentkező vásárló magasabb árat lát, mint egy Spanyolországból érkező. Ezt észrevenni nem egyszerű feladat, mert nem mindenki rendelkezik számítógépekkel különböző országokban, ahonnan ellenőrizhetné a termék árát.

Egy új alkalmazás segítségével azonban mostantól bárki ellenőrizheti, vajon milyen áron vásárolhatná meg az adott terméket más országból. Az alkalmazás Firefox és Google Chrome böngészőkből működik, csak egy ingyenes kiegészítőt kell letölteni és telepíteni. Ezután az internetes áruházban már csupán annyi a dolgunk, hogy kijelöljük a termék árát. Rövid idő után egy lista jelenik meg, hogy ugyanezért a termékért vagy szolgáltatásért milyen árat kérnek ha Angliából, Ausztráliából, Belgiumból, Brazíliából, Finnországból, Németországból, Spanyolországból vagy az Egyesült Államokból lépünk be az online boltba. A $heriff nevű kiegészítőt a http://pdexperiment.cba.upc.edu/ oldalon lehet elérni. 

A kapott eredmények alapján már csak annyi a dolgunk, hogy annak az országnak a proxy szerverén keresztül hajtsuk végre a vásárlást, amelyik mellett a legalacsonyabb árat találjuk.. Ennek beállítása nem tartozik a legegyszerűbb feladatok közé, de a fejlesztők már dolgoznak az alkalmazás következő változatán, amivel a szimulált helyszínről való vásárlást is el lehet végezni. 



Egy átfogó méréssorozattal és elemzéssel fény derült arra, hogy az online boltok is a látogatók földrajzi helyéhez ás anyagi hátteréhez igazítják áraikat. Ezek alapján nem mindegy, hogy a világ melyik részéről lépünk be egy online áruházba, vagy hogy milyen oldalakat nézegettünk korábban. 

A felhasználók internetes böngészését számos cég követi. A hivatalos indok, hogy megfelelő hirdetéseket tudjanak megjeleníteni. Azonban az összegyűjtött információ megkönnyíthetik az árképzést az e-kereskedelemben. A leendő vásárlókat böngészési adataik alapján  kategorizálják, így megfelelően módosítják a jómódú vagy az árérzékeny látogatóknak megjelenített árakat. Az árak folyamatos módosításának nincs technológiai akadálya. Az árak változtatásánál finomabb módszer, amikor a keresési találatok megjelenítési sorrendjét igazítják a felhasználók vélhető pénzügyi helyzetéhez. Ezzel próbálkozott például az utazási szolgáltatásokat kínáló Orbitz. A nagy felháborodást kiváltó megoldásukban az Apple eszközök használóinak drágább szolgáltatásokat jelenítettek meg a találati listák elején.

A kutatásról a Wall Street Journal-ban megjelent írások:

"Websites Vary Prices, Deals Based on Users' Information", Dec 24, 2012 

"Want a Deal Online? Pose as a Bargain Shopper", Jan 10, 2013

Népszerű bejegyzések