Útjára indult a Mátyás Király Mozdony
Ma bemutatkozott, s már országjáró útra is indult a MÁV Csoport díszes Mátyás Király Mozdonya. A vasúttársaság Hunyadi Mátyás 555 évvel ezelőtti királlyá választása előtt tiszteleg az arany-fekete színekben felmatricázott járművel, amely holnaptól Romániában is közlekedik.
A mozdony ünnepélyes avatására Budapest-Nyugati pályaudvaron került sor ma délelőtt, a Királyi Váró melletti vágányon. A mozdonyon egyebek közt a Hunyadi-címer, Mátyás arcképe, a vajdahunyadi vár és a visegrádi palota kapott helyet. Az impozáns jármű a bemutatót követően egyből szolgálatba állt: a 12 óra 23 perckor induló InterCity vonatot továbbítva Szolnokon és Debrecenen át Nyíregyházára, majd onnan Miskolc felé véve az irányt. Pénteken pedig már Budapestről Bukarestbe viszi a TRAIANUS IC-t.
A Mátyás-mozdony avatásakor dr. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára hangsúlyozta: „A vasút napjainkban reneszánszát éli Magyarországon valamint egész Európában, mutatják ezt a folyamatos vasúti infrastruktúra fejlesztések is. A menetrend szerinti személyszállító szerelvények mellett egyre népszerűbbek a zarándokvonatok, különvonatok, melyek a vasút hírnevét erősítik, s a Mátyás-mozdony – mely országszerte továbbít személyszállító vonatokat, valamint rendszeresen közlekedik majd Romániában – is ezt fogja tenni, határainkon innen és túl."
A MÁV-nak ez a harmadik matricázott mozdonya, az Aranycsapat- és a Kandó-mozdonyt követően, ám ez az első, ami rendszeresen járni fog külföldre is. Ugyanis a korszerű TRAXX mozdony egyike a MÁV azon hat mozdonyának, amelyek rendszeresen továbbítanak vonatokat Bukarestig. Ennek kapcsán Dávid Ilona, a MÁV elnök-vezérigazgatója kiemelte: „Különleges a Mátyás-mozdony azért is, mert Romániában is gyakorta megfordul majd. Köszönhető ez a magyar és a román nemzeti vasúttársaság által tavaly kötött megállapodásnak, miszerint Budapest és Bukarest közt gépváltás nélkül közlekedhetnek mozdonyok. Ez elősegíti az EU-n belüli vasúti közlekedés folyamatosságát, a nemzetközi vonatok menetidejének csökkentését, új fejezetet nyitva a hazánk és Románia közötti vasúti közlekedésben."
A Mátyás-mozdony a Székely Gyors – Csíksomlyó Expressz élén
A mozdony május 17-én különleges útra indul, mikor is a matricázást finanszírozó Indóház Kiadó és Kárpáteurópa Utazási Iroda szervezte Csíksomlyó Expressz – Székely Gyors szerelvényét továbbítja. A MÁV Csoport valamint a kiadó és az utazási iroda tavaly novemberben írt ki pályázatot, melyben képi ötleteket kért a Mátyás-mozdony dekoráció kialakításához. „Az először 2008-ban a csíksomlyói búcsút illetve a gyimesi, felújított MÁV-őrházat felkereső Székely Gyors, majd Csíksomlyó Expressz neve mára fogalommá vált. Útjának megszervezésében évről évre százak vesznek részt itthon és a határon túl. Ez idén sem volt másként, az együttgondolkodás, a közös cél elérésének szándéka a matricázás megvalósítása során is működött." – mondta T. Hámori Ferenc kiadóvezető.
Az ötletpályázatra mintegy 50 munka érkezett, melyek közül mind a szakmai zsűri, mind a közönség Dani Richárd alkotását ítélte a legjobbnak. A Mátyás-mozdony matricázásának technikai kivitelezését a Kvazár Kft. szakemberei végezték.
A Mátyás-mozdony „menetrendje"
A MÁV két korábbi matricázott mozdonyának útjait nagy érdeklődés kíséri a mai napig, ezért a vasúttársaság a Mátyás Király Mozdony esetében közzéteszi annak tervezett hazai és nemzetközi menetrendjét (azaz, hogy mely vonatokat továbbítja) a www.mav.hu weboldalon valamint sajtóközlemény útján. Kérjük a média munkatársainak segítségét is abban, hogy minél több érdeklődő értesüljön arról, mikor merre jár az „álruhás" Mátyás-mozdony. Az alábbi összeállítás a jármű következő hat napi menetrendjét tartalmazza.
Május 2.:
Kócsag IC Bp.-Nyugati (12:23)- Nyíregyháza (15:54)
Megállási helyek: Zugló (12:28), Köki (12:36), Ferihegy (12:42), Cegléd (13:18), Szolnok (13:38), Püspökladány (14:53), Hajdúszoboszló (15:08), Debrecen (15:22), Nyíregyháza (15:54)
Vércse IC Nyíregyháza (17:26) – Bp.-Keleti (20:30)
Megállási helyek: Tokaj (17:48), Szerencs (18:00), Miskolc-Tiszai (18:25), Füzesabony (19:06), Budapest-Keleti (20:30)
Május 3.: Traianus IC Bp.-Keleti (7:10) – Bukarest (22:27)
Magyarországi megállási helyek: Szolnok (8:32), Mezőtúr (8:58),Gyoma (9:11), Mezőberény (9:29), Békéscsaba (9:44), Kétegyháza (9:57), Lőkösháza (10:07). Romániai megállási helyek: Curtici, Arad, Timisoara Nord, Lugoj, Caransebes, Baile Herculane, Orsova, Drobeta, Tr.Severin, Strehaia, Halta, Filiasi, Craiova, Caracal, Rosiori Nord, Videle, Bucuresti Nord.
Május 4.: TRAIANUS IC Bukarest (5:45) – Bp.-Keleti (18:50)
Május 5.: Bp.(6:38) – Sopron (9:53); Sopron (14:37) – Győr (16:02);Győr (17:31) – Bp. (19:20)
Május 6.: Bp.-Déli (7:25) – Balatonszentgyörgy (10:16) – Keszthely (10:31); Keszthely (11:22) – Balatonszentgyörgy (11:33) – Bp.-Déli (14:34); Bp.-Déli (16:30) – Székesfehérvár (17:30); Székesfehérvár (19:21) – Bp.-Déli (20:24); Bp.-Déli (22:30) – Székesfehérvár (23:47)
Május 7.: Székesfehérvár (6:02) – Bp.-Déli (7:04); Bp.-Déli (8:25)– Szombathely (11:47); Szombathely (14:05) – Bp.-Déli (17:34); Bp.-Déli (19:25) – Nagykanizsa (23:07)