Ingyen kell a bankkártya a fiataloknak
A MasterCard felmérése szerint a fiatalok számára különösen fontos, hogy a bankkártyás vásárlás díjmentes legyen, mivel a plasztik egyre nagyobb szerepet játszik a mindennapi életükben. A kutatás rámutat, hogy a fiatal felnőttek 89%-ának van bankkártyája, 8% pedig kettőnél több kártyával is rendelkezik. A 18-34 éves korosztály azonban további területeken is szeretné használni a fizetőeszközt: elvárás az egy érintéses funkció, emellett a fiatal fogyasztók nyitottak a mobilfizetésre is.
„A fiatal felnőttek a plasztikra nem csak a bolti vásárláskor számítanak, hanem egyre gyakrabban tájékozódnak az internetes vásárlás és a mobiltelefonon keresztül történő fizetés lehetőségeiről" – mondta Sisa-Molnár Anikó, a MasterCard Europe Marketing és PR managere. „Mindemellett az innovációk is sikeresen elérik ezt a korosztályt. Az évente többszázezer látogatót vonzó, egy érintéses kártyás fizetési rendszerrel működő nyári fesztiválok sikere is hozzájárul, hogy egyre több fiatal ismerheti meg a gyors, kényelmes és biztonságos fizetés világát. Ezeken a rendezvényeken MasterCard® PayPass™ és Maestro® PayPass™ márkáinkkal mi is jelen vagyunk, hiszen fontos számunkra, hogy megszólítsuk a technológiai újításokra különösen fogékony korosztályt. A bankkártyás fizetéssel járó előnyök azonban akkor válnak igazán kézzelfoghatóvá, ha díjmentesen érhetők el."
A MasterCard 18-34 évesekre vonatkozó felmérése szerint a számlacsomagok választásakor – különösen a 25 év alattiak számára - fontos szempont a bankkártya-használat költsége. 2011-ben a kártyahasználók 34%-a választotta számlacsomagját azért, mert annak nem volt díja, 2012-re ez az arány már 42%-ra nőtt. Összehasonlításként, míg két évvel ezelőtt a felhasználók jellemzőbben választották kártyájukat márkához való kötődés miatt (48%), addigra 2012-ben ez az arány 38%-ra csökkent. Így ma már a legfontosabb szempont az ingyenes számlavezetés, tehát az árérzékenység egyre inkább jellemzi ezt a korosztályt is.
A felmérés szerint az elmúlt egy évben a fiatalok 45%-a látogatott külföldre. A kutatás azt mutatja, hogy a 18-34 éves korosztály csaknem harmadára jellemző, hogy tudják, külföldön az esetek nagy részében olcsóbb a kártya, mint a készpénz használat, így a nyári szabadság tervezésekor is egyre többen fizetnek külföldön kártyával nagyobb összegű valuta váltása helyett.
A felmérés kimutatta, hogy a fiatalok több mint fele hallott már az egy érintéssel működő kártyás fizetésről,14%-uk pedig már használt is ilyen típusú kártyát. Az idősebb korosztállyal összehasonlítva nagyobb azoknak az aránya, akik érdeklődnek az egy érintéssel működő fizetés iránt. 62%-uk jelezte a válaszokban, hogy szeretne többet tudni a technológiáról, 35%-uk pedig biztosan fizetne ilyen típusú kártyával. Az előző évhez képest a duplájára nőtt azok aránya, akik esetleges új kártya választásakor a PayPass funkciót tartják szem előtt.
A bankkártyás fizetés azonban ma már nem csak a bolti fizetést jelenti. A felmérés szerint az előző évhez képest 5%-kal több kártyahasználó tudja, hogy a kártyáját online vásárlásra is használhatja: a megkérdezett körében 44%-ról 49%-ra nőtt ez az arány. A fiatalabb korosztály részvétele ezen a területen is aktív, az előző évben a 18-34 évesek 53%-a vásárolt online, közülük 31% használt kártyát az internetes fizetéskor, ami magasabb, mint a náluk idősebb korosztály körében.
A MasterCard felmérése szerint azonban a fejlődésre a mobilfizetés terén is nyílik lehetőség: 2012-ben a válaszadók 32%-a használt okostelefont, míg 2011-ben ez az arány csupán 22% volt. Ami a 18-34 éves korosztályt illeti, közülük ma már minden második használ okostelefont, így számukra az olyan megoldások, mint az NFC-technológia, vagy a távoli mobilfizetésre használható MasterCard Mobile® alkalmazás a jövőben egyre fontosabbá válhatnak.
„A fogyasztók készen állnak arra, hogy a mindennapi pénzügyeik kezelése során a készpénzkímélő és innovatív megoldásokat válasszák. A MasterCard a kibocsátó bankokkal és a technológiai vállalatokkal együtt évek óta azon dolgozik, hogy ezeket a korszerű fizetési módokat elérhetővé tegye a felhasználók számára. A pozitív tendenciát azonban a kártyás tranzakciókat is sújtó illeték és a bankközi jutalék szabályozásának terve jelentősen fenyegeti, hiszen ezek a banki szolgáltatások, így a kártyahasználat drágulásához vezethetnek. Emiatt félő, hogy a fiatal generáció sokkal nehezebben kapcsolódik be a folyamatba, és később zárkózik fel Európa pénzügyileg jóval fejlettebb országaihoz"- mondta Sisa-Molnár Anikó.