Ingyen kell a bankkártya a fiataloknak
A MasterCard felmérése szerint a fiatalok              számára különösen fontos, hogy a bankkártyás vásárlás              díjmentes legyen, mivel a plasztik egyre nagyobb szerepet              játszik a mindennapi életükben. A kutatás rámutat, hogy a              fiatal felnőttek 89%-ának van bankkártyája, 8% pedig              kettőnél több kártyával is rendelkezik. A 18-34 éves              korosztály azonban további területeken is szeretné használni              a fizetőeszközt: elvárás az egy érintéses funkció, emellett              a fiatal fogyasztók nyitottak a mobilfizetésre is.
„A              fiatal felnőttek a plasztikra nem csak a bolti vásárláskor            számítanak, hanem egyre gyakrabban tájékozódnak az internetes            vásárlás és a mobiltelefonon keresztül történő fizetés            lehetőségeiről" – mondta                Sisa-Molnár Anikó, a MasterCard Europe Marketing és PR              managere. „Mindemellett az innovációk is sikeresen            elérik ezt a korosztályt. Az évente többszázezer látogatót            vonzó, egy érintéses kártyás fizetési rendszerrel működő nyári            fesztiválok sikere is hozzájárul, hogy egyre több fiatal            ismerheti meg a gyors, kényelmes és biztonságos fizetés            világát. Ezeken a rendezvényeken MasterCard® PayPass™ és Maestro®            PayPass™ márkáinkkal            mi is jelen vagyunk, hiszen fontos számunkra, hogy            megszólítsuk a technológiai újításokra különösen fogékony            korosztályt. A bankkártyás fizetéssel járó előnyök azonban            akkor válnak igazán kézzelfoghatóvá, ha díjmentesen érhetők            el."
A            MasterCard 18-34 évesekre vonatkozó felmérése szerint a            számlacsomagok választásakor – különösen a 25 év alattiak            számára - fontos szempont a bankkártya-használat költsége.            2011-ben a kártyahasználók 34%-a választotta számlacsomagját            azért, mert annak nem volt díja, 2012-re ez az arány már            42%-ra nőtt. Összehasonlításként, míg két évvel ezelőtt a            felhasználók jellemzőbben választották kártyájukat márkához            való kötődés miatt (48%), addigra 2012-ben ez az arány 38%-ra            csökkent. Így ma már a legfontosabb szempont az ingyenes            számlavezetés, tehát az árérzékenység egyre inkább jellemzi            ezt a korosztályt is.
A            felmérés szerint az elmúlt egy évben a fiatalok 45%-a            látogatott külföldre. A kutatás azt mutatja, hogy a 18-34 éves            korosztály csaknem harmadára jellemző, hogy tudják, külföldön            az esetek nagy részében olcsóbb a kártya, mint a készpénz            használat, így a nyári szabadság tervezésekor is egyre többen            fizetnek külföldön kártyával nagyobb összegű valuta váltása            helyett.
A            felmérés kimutatta, hogy a fiatalok több mint fele hallott már            az egy érintéssel működő kártyás fizetésről,14%-uk pedig már            használt is ilyen típusú kártyát. Az idősebb korosztállyal            összehasonlítva nagyobb azoknak az aránya, akik érdeklődnek az            egy érintéssel működő fizetés iránt. 62%-uk jelezte a            válaszokban, hogy szeretne többet tudni a technológiáról,            35%-uk pedig biztosan fizetne ilyen típusú kártyával. Az előző            évhez képest a duplájára nőtt azok aránya, akik esetleges új            kártya választásakor a PayPass            funkciót tartják szem előtt.
A            bankkártyás fizetés azonban ma már nem csak a bolti fizetést            jelenti. A felmérés szerint az előző évhez képest 5%-kal több            kártyahasználó tudja, hogy a kártyáját online vásárlásra is            használhatja: a megkérdezett körében 44%-ról 49%-ra nőtt ez az            arány. A fiatalabb korosztály részvétele ezen a területen is            aktív, az előző évben a 18-34 évesek 53%-a vásárolt online,            közülük 31% használt kártyát az internetes fizetéskor, ami            magasabb, mint a náluk idősebb korosztály körében.
A            MasterCard felmérése szerint azonban a fejlődésre a            mobilfizetés terén is nyílik lehetőség: 2012-ben a válaszadók            32%-a használt okostelefont, míg 2011-ben ez az arány csupán            22% volt. Ami a 18-34 éves korosztályt illeti, közülük ma már            minden második használ okostelefont, így számukra az olyan            megoldások, mint az NFC-technológia, vagy a távoli            mobilfizetésre használható MasterCard Mobile® alkalmazás a            jövőben egyre fontosabbá válhatnak. 
„A              fogyasztók készen állnak arra, hogy a mindennapi pénzügyeik            kezelése során a készpénzkímélő és innovatív megoldásokat            válasszák. A MasterCard a kibocsátó bankokkal és a            technológiai vállalatokkal együtt évek óta azon dolgozik, hogy            ezeket a korszerű fizetési módokat elérhetővé tegye a            felhasználók számára. A pozitív tendenciát azonban a kártyás            tranzakciókat is sújtó illeték és a bankközi jutalék            szabályozásának terve jelentősen fenyegeti, hiszen ezek a            banki szolgáltatások, így a kártyahasználat drágulásához            vezethetnek. Emiatt félő, hogy a fiatal generáció sokkal            nehezebben kapcsolódik be a folyamatba, és később zárkózik fel            Európa pénzügyileg jóval fejlettebb országaihoz"- mondta            Sisa-Molnár Anikó.
