Elkészült az első MÁV kocsiszekrény a Stadler szolnoki gyárában
A Stadler Rail Csoport szolnoki leányvállalata sikeresen legyártotta annak a 42 darabos FLIRT flottának az első kocsiszekrényét, amelyet a MÁV-START nyílt közbeszerzési eljárás keretében rendelt meg még az év elején a svájci járműgyártó vállalattól. Az új elővárosi vonatok a 2005-ben beszerzett FLIRT flottától eltérően kék-fehér fényezést kapnak, amely illeszkedik a MÁV csoport járműállományánál általánosan alkalmazott színvilágba. Az első készre szerelt járművet a Stadler 2014 áprilisában adja át a MÁV részére, amely a hatósági próbák után rögtön forgalomba is áll majd.
A MÁV-START Zrt. és a GYSEV Zrt. közös ajánlatkérőként tavaly novemberben indított nyílt közbeszerzési eljárást korszerű alacsonypadlós villamos motorvonatok beszerzésére. A közbeszerzést a Stadler Bussnang AG nyerte meg, amelynek keretében a svájci járműgyártó 42 darab egyáramnemű, részlegesen alacsonypadlós elővárosi illetve regionális villamos motorvonatot gyárt a MÁV-START részére. A szerződés értelmében a Stadler az első két motorvonatot 2014 áprilisában, míg az utolsó járműveket 2015. szeptember 30-ig szállítja le. A MÁV a beszerzést teljes egészében európai uniós forrásból kívánja megvalósítani, amellyel összefüggésben a Kormány még februárban a beszerzés támogatásáról és kiemelt projektként történő kezeléséről határozatot is hozott. A járművek gyártásában a Stadler hazai üzeme is részt vesz, az új vonatok kocsiszekrényei teljes egészében a szolnoki gyárban készülnek. Az elfogadott színterv alapján a vonatokat a Stadler szolnoki szakemberi kék-szürke-fehér-sárga kombinációjú flottaszínekkel látják el.
Az akadálymentesített járművek összesen 211 ülőhellyel rendelkeznek majd, végsebességük pedig 160 km/óra lesz. A motorvonatok a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas, kerekes székek és kerékpárok fogadására is alkalmas utasterekkel, mozgáskorlátozottak által is könnyedén használható mosdóval, WIFI internettel, illetve mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal lesznek felszerelve. A gyártó a kiírásnak megfelelően a járműveket ETCS 2 vonatbefolyásoló rendszerrel is ellátja, amely lehetővé teszi, hogy az európai uniós forrásokból felújított vasútvonalakon is 160 km/h sebességgel közlekedhessenek.
A MÁV-START kötelékében forgalomba álló új járművek a jelenlegi tervek szerint a Budapest–Székesfehérvár, Budapest–Pusztaszabolcs, Budapest–Esztergom, Budapest–Szob, Budapest–Veresegyház–Vác és Budapest–Cegléd–Szolnok vonalakon közlekednek majd. A FLIRT motorvonat egyébként a Stadler legsikeresebb terméke, az elmúlt években a cégcsoport több mint 900 ilyen típusú motorvonat gyártására kapott megbízást 13 országból.