Gyökeres átalakulás előtt a szolgáltatóközpontok, Magyarország is lépéskényszerben
Gyökeres átalakulás zajlik a szolgáltatóközpontok piacán, a cégek szolgáltatásainak köre és minősége is rohamosan változik, a szervezetek minden korábbinál jobban globalizálódnak. Az átalakulás a Magyarországon működő központok számára is lépéskényszert jelent – mutat rá az EY legfrissebb iparági elemzése. A tanulmányból az is kiderül, hogy a közép- és hosszútávú siker érdekében a szolgáltatóközpontoknak hat fontos területre kell koncentrálniuk.
„Gyökeres változás zajlik a szolgáltatóközpontok piacán, minden korábbinál összetettebb igényekhez kell alkalmazkodni a szektorban működő cégeknek. A Magyarországon működő központok is lépéskényszerben vannak, ha nem kezdenek bele időben az átalakításba, nemcsak egy-egy cég magyarországi jövője kerülhet veszélybe, de az egész iparág hazai sorsa is megpecsételődhet. A folyamathoz kapcsolódóan az EY hat pontban foglalta össze, hogy melyek azok a területek, amelyekre a leginkább koncentrálniuk kell a vállalatoknak. Emellett pedig országos szintű felmérést is indítottunk, hogy áttekintsük a szektor jelenlegi helyzetét" – mondta Seregdy Tamás, az EY Üzleti Tanácsadási Szolgáltatások Üzletágának igazgatója.
Az átalakulási folyamat néhány évvel ezelőtt kezdődött, 2010-től az úgynevezett első generációs, döntően egy-egy funkciót ellátó központok aránya folyamatosan csökken, míg a többfunkciós második generációsoké és multifunkcionális globális üzleti központoké egyre jobban növekszik – mutat rá a nemzetközi tanácsadó cég tanulmánya.
Hat pont a sikerért
„Gyökeres változás zajlik a szolgáltatóközpontok piacán, minden korábbinál összetettebb igényekhez kell alkalmazkodni a szektorban működő cégeknek. A Magyarországon működő központok is lépéskényszerben vannak, ha nem kezdenek bele időben az átalakításba, nemcsak egy-egy cég magyarországi jövője kerülhet veszélybe, de az egész iparág hazai sorsa is megpecsételődhet. A folyamathoz kapcsolódóan az EY hat pontban foglalta össze, hogy melyek azok a területek, amelyekre a leginkább koncentrálniuk kell a vállalatoknak. Emellett pedig országos szintű felmérést is indítottunk, hogy áttekintsük a szektor jelenlegi helyzetét" – mondta Seregdy Tamás, az EY Üzleti Tanácsadási Szolgáltatások Üzletágának igazgatója.
Az átalakulási folyamat néhány évvel ezelőtt kezdődött, 2010-től az úgynevezett első generációs, döntően egy-egy funkciót ellátó központok aránya folyamatosan csökken, míg a többfunkciós második generációsoké és multifunkcionális globális üzleti központoké egyre jobban növekszik – mutat rá a nemzetközi tanácsadó cég tanulmánya.
Hat pont a sikerért
Az EY elemzése szerint a közép- és hosszútávú siker érdekében a szolgáltatóközpontoknak hat fontos területre kell koncentrálniuk.
Egyrészt határozott és erős vezetésre van szükség annak érdekében, hogy a szükséges egységesítési és integrációs folyamatok sikeresek legyenek, valamint minél kevesebb cégen belüli vita alakuljon ki a felelősségi és költségvetési területek körül.
A vezetőségnek fel kell készülnie arra is, hogy egyrészt bővítsék a szolgáltatásaik körét, másrészt magasabb hozzáadott értékű munkára rendezkedjenek be. A különböző szolgáltatási területek egy, világméretű központba való integrálásával nemcsak a párhuzamosságok megszüntetésére, de az egyedi szakterületek erősítésére is lehetőség van.
Egyrészt határozott és erős vezetésre van szükség annak érdekében, hogy a szükséges egységesítési és integrációs folyamatok sikeresek legyenek, valamint minél kevesebb cégen belüli vita alakuljon ki a felelősségi és költségvetési területek körül.
A vezetőségnek fel kell készülnie arra is, hogy egyrészt bővítsék a szolgáltatásaik körét, másrészt magasabb hozzáadott értékű munkára rendezkedjenek be. A különböző szolgáltatási területek egy, világméretű központba való integrálásával nemcsak a párhuzamosságok megszüntetésére, de az egyedi szakterületek erősítésére is lehetőség van.
A folyamatban fontos szem előtt tartani, hogy a szolgáltatóközpontoknak sem kell mindent „házon belül" megoldaniuk, ezeknek a cégeknek is érdemes egyes feladataikat kiszervezniük.
Az átalakulás során kiemelt kérdés, hogy egyetlen globális központot hoznak-e létre a vállalatok, vagy szem előtt tartva például a nyelvi és időzónabeli eltéréseket, több helyszínről szolgálják ki a megrendelők igényeit. A mérlegelés során fontos szempont, hogy a túl sok lokáció alááshatja az egységesítési és költségcsökkentési törekvéseket.
Az EY tanulmánya szerint a hatodik fontos szempont a teljesítmény mérése és értékelése, hogy a globálissá váló szervezetek visszajelzést kapjanak arról, a terveknek megfelelően zajlik-e az átalakulás.