Új menetrend a váci vasútvonalakon a kiszámíthatóbb közlekedés érdekében
Az idei év augusztusában megkezdődött a váci vasútállomás teljes körű átépítése, az Új Széchenyi Terv keretében, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, uniós források felhasználásával. A kivitelezés hatással van a Vác–Göd közötti vonalszakaszra is, ahol november 23-áig egyidejűleg csak egy vágányon lehet közlekedni. December elejétől pedig megszűnik az autóbuszos vonatpótlás Vác-Vác Alsóváros között. Ezt követően a közlekedés ismét kiszámíthatóbbá és zökkenőmentessé válik.
A fejlesztés alatt is biztosítani kell a vasúti utazás lehetőségét a Budapest–Vác–Szob és a Budapest–Veresegyház–Vác vasútvonalon, mivel a két vonal napi több mint harmincezres utasforgalmának szállítása akár napi 500 pótló buszt is igényelne, ez pedig ellehetetlenítené a közúti forgalmat.
A korszerűsítés első szakasza okozza a legnagyobb nehézséget a vasúti közlekedés kiszámíthatóságának tekintetében az egyvágányú közlekedés miatt. Erre az időszakra a vasúttársaság vágányzári menetrendet vezetett be, ebben elsődleges szempont volt a hivatásforgalmi célú utazások (munkába, iskolába járás) minél enyhébb megzavarása, ennek megfelelően a lehető legtöbb vonat lehető legrövidebb menetidejű leközlekedtetése a csökkent pályakapacitás mellett. Az elmúlt hetekben bebizonyosodott, hogy módosítani kell a meghirdetett menetrenden, mert a rendkívül feszített mértékben kihasznált pályán az esetleges műszaki problémák (felsővezeték-szakadás, a munkagépek által okozott kábelvágás, biztosítóberendezés- illetve jármű- és más műszaki meghibásodás, baleset) tarthatatlanná teszik a sűrű ütemben közlekedő vonatok menetrendjét.
A MÁV-START szakemberei új menetrendet dolgoztak ki, amely november 4-étől lép életbe. A módosított menetrend az eddiginél hosszabb menetidőből és állomási tartózkodási időkből áll, ez megfelelőbb módon kezeli azokat a kisebb késéseket, amelyek abból adódnak, hogy kevesebb vonatnak kell több utast kiszolgálni. Az új menetrend alaphelyzetben, illetve a kisebb mértékű zavarhelyzetekben kiszámíthatóbb közlekedést tesz lehetővé, a menetrend szerinti közlekedés várhatóan hamarabb helyreállítható lesz. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a vasúti közlekedést jelentős mértékben és hosszabb időn át nehezítő, vagy átmenetileg lehetetlenné tevő körülmény esetében továbbra sem lehet kizárni a késéseket, mert minden menetrendszerűségi törekvést felülír az utasok biztonsága. A vonatok hétfőtől tartalékidőkkel megnövelt menetrend alapján közlekednek, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Budapest–Szob/Szob–Budapest közötti vonatok menetideje 8-10 perccel, a Budapest–Göd/Göd–Budapest közötti vonatok menetideje 1-3 perccel lesz hosszabb. Emiatt egy reggelenként Szobról induló vonat Vác és Göd között nem tud leközlekedni, ezért ezen a szakaszon a vonat helyett pótló busz áll az utasok rendelkezésére. A menetrendi módosítás következménye, hogy a fent említett változásokon túl a vonatok meghatározó része korábban indul a jelenlegi menetrendben meghirdetettnél. A módosítások miatt változik a veresegyházi vasútvonal menetrendje is. A már eddig is megszokott kiegészítő buszos vonatpótlás, ebben a fázisban változatlan marad.
A teljes anyag elérhető a Magyar Sajtóanyag Adatbázis-ban