Gondolkodás nélküli írás? Az AI veszélyei


A generatív mesterséges intelligenciát (AI) egyre többen javasolják írássegítő eszközként és első vázlatok generálására, de vajon pedagógiailag megalapozott-e ez a megközelítés? Nézzük meg közelebbről a pedagógia, az írás és az AI kapcsolatát. Az írástanítás célja nem az, hogy a diákok jegyet kapjanak, hanem hogy segítse őket abban, hogy kapcsolatba lépjenek a világ sokszínűségével és kommunikáljanak másokkal. Fontos szempont, hogy a diákok beleegyezzenek az írásfeladatokba, ne "fegyvert tartsunk a fejükhöz", hogy írjanak. s.

Az írás mint gondolkodási folyamat

Az írás előtti fázis, a vázlatkészítés segíti a diákokat gondolataik rendszerezésében, az ötletgenerálásban. Az első vázlatok írása maga a gondolkodási folyamat, amit nem érdemes AI-ra bízni. Ahogy Jane Rosenzweig, a Harvard Írásközpont igazgatója fogalmazott: "Ha az AI-ra bízzuk az írást, akkor a gondolkodást sem mi végezzük."

Az AI-generált írás korlátai

A nagy nyelvi modellek (LLM-ek) jók szövegek generálásában, de nem tudnak új ötleteket alkotni. Az AI-generált írásokból hiányzik az egyedi, érdekes hangvétel, gyakran "unalmasak". A diákok is felismerték az AI-írás gyengeségeit: hiányzik belőle a kreativitás és az eredeti ötletek.

Értékelés és plágiumdetektálás az AI korában

Az LLM-ek elérhetősége miatt a tanároknak át kell gondolniuk az értékelési módszereket. Olyan feladatokat érdemes adni, amiket az AI nem tud megoldani. Az AI-detektorok megbízhatatlanok, nem érdemes használni őket.

Fő tanulságok

- Az írás gondolkodás. 
- A vázlatkészítésnek pedagógiai értéke van. 
- Alaposan át kell gondolni, mielőtt az első vázlatokat ChatGPT-re bíznánk. 
- Érdemes olyan értékelési módszereket választani, amelyek nem ideálisak a ChatGPT számára. 
- Az írás hitelességét, eredetiségét és kreativitását értékként kell kezelni. 
- Ha egy írás fontos számunkra, legyünk óvatosak a generatív AI használatával. 

(Eredeti cikk: criticaltinkering.substack.com)

Népszerű bejegyzések