Számológép a matekhoz, ChatGPT a házidolgozathoz

A ChatGPT megjelenése óta sokan tartanak attól, hogy a diákok ezt a fejlett nyelvi modellt fogják használni esszéik megírásához. Az aggodalom nem alaptalan, hiszen a ChatGPT koherens, jól megírt szövegeket képes alkotni emberi beavatkozással.

Eddig nem volt egyértelmű, hogy a ChatGPT által generált esszék valóban jobbak-e, mint a diákok által írt munkák. Egy németországi kutatás most erre a kérdésre kereste a választ.

A passaui egyetem kutatói 111 középiskolai tanárt kértek fel, hogy értékeljenek 270 esszét különböző szempontok alapján, többek között a téma kifejtése, logika, kifejezőkészség és nyelvi komplexitás tekintetében. A tanárok nem tudták, hogy egyes esszéket diákok, míg másokat a ChatGPT írt.

A kutatás eredményei

A ChatGPT egyértelműen felülmúlta a diákokat minden szempontból

Az eredmények egyértelműen a ChatGPT fölényét mutatták. Míg a diákok által írt esszék átlagosan 3,69 pontot kaptak a 6-ból, addig a ChatGPT-3.5 4,36-ot, a fejlettebb ChatGPT-4 pedig 4,68-at ért el.

A ChatGPT-3.5 és a ChatGPT-4 teljesítményének összehasonlítása

Bár mindkét ChatGPT modell jobban teljesített a diákoknál, a ChatGPT-4 még a 3.5-ös verziónál is magasabb pontszámokat ért el, jelezve a technológia gyors fejlődését.

A ChatGPT által írt esszék jellegzetes "robotikus" stílusjegyei

A kutatók megfigyelték, hogy a ChatGPT esszéknek vannak bizonyos "robotikus" stílusjegyei, például minden záró bekezdés az "összefoglalva" kifejezéssel kezdődik. Ez alapján a tanárok felismerhetik a ChatGPT által írt munkákat.

A ChatGPT oktatási felhasználásának lehetőségei

A ChatGPT mint fejlett osztálytermi segédeszköz

Ahelyett, hogy megpróbálnánk kizárni a ChatGPT-t az oktatásból, érdemes lehet inkább kihasználni a benne rejlő lehetőségeket. Fejlett osztálytermi segédeszközként a ChatGPT interaktívabbá teheti az órákat és értékes készségeket taníthat a diákoknak.

Interaktívabb órák, médiaműveltség tanítása, személyre szabott óratervek generálása

A ChatGPT alkalmazásával az órák interaktívabbá és személyre szabottabbá válhatnak. A diákok megtanulhatják, hogyan használják kritikusan és felelősségteljesen a mesterséges intelligenciát, fejlesztve ezzel médiaműveltségüket is.

Az oktatók adminisztrációs terheinek csökkentése

A ChatGPT segíthet csökkenteni a tanárok adminisztratív terheit, például óratervek generálásával, így több idő maradhat az érdemi oktatómunkára és a diákokkal való személyes foglalkozásra.

Egy új megközelítés - A ChatGPT mint "esszé-számológép"

Az érvelő esszék írásának újragondolása a ChatGPT segítségével

Ahogy a számológépek megkönnyítették a matematikai műveletek elvégzését, úgy a ChatGPT is átalakíthatja az esszéírás folyamatát. Ahelyett, hogy tiltanánk a használatát, meg kell tanítani a diákokat arra, hogyan alkalmazzák értő és kritikus módon ezt az eszközt.

A diákok feladata: a ChatGPT által generált esszék szerkesztése és értékelése

Az új megközelítés szerint a diákok feladata az lenne, hogy a ChatGPT által generált nyers esszéket szerkesszék, javítsák és értékeljék. Így megtanulnák felismerni az érvek erősségeit és gyengeségeit, valamint célzottan formálni a szöveget.

A ChatGPT használata az alapos írástudás elsajátítása után

Fontos, hogy a diákok először hagyományos módon, alaposan megtanuljanak írni. A ChatGPT használatát csak akkor érdemes bevezetni, amikor már kellően magas szintre jutottak, és képesek kritikusan viszonyulni a generált szövegekhez.

Az oktatás szükségszerű változása a generatív MI korában

A ChatGPT mint katalizátor a régóta esedékes változásokhoz

A ChatGPT megjelenése rávilágít arra, hogy az oktatásnak alkalmazkodnia kell a technológiai fejlődéshez. A mesterséges intelligencia térnyerése elkerülhetetlenné teszi bizonyos változtatások bevezetését.

Elmozdulás a memorizálás-felmondás rendszerétől a kritikus gondolkodás tanítása felé

Az oktatásnak a puszta memorizálás helyett a logikus gondolkodást, érvelést és kritikus készségeket kell fejlesztenie. Ezek azok a képességek, amelyekkel a diákok felvehetik a versenyt a mesterséges intelligenciával.

A "robotikus" feladatok átengedése a mesterséges intelligenciának

Bizonyos repetitív, "robotikus" feladatokat, mint az alapvető esszéírás, érdemes lehet átengedni a mesterséges intelligenciának. Így a diákok és a tanárok is az érdemben fejlesztő, kreativitást igénylő kihívásokra összpontosíthatnak.

Következtetések

A házi feladatok elkészítésének és értékelésének elkerülhetetlen változása

A ChatGPT megjelenése világossá tette, hogy a házi feladatok kiadásának és értékelésének módja nem maradhat a régi a mesterséges intelligencia korában. Az oktatásnak alkalmazkodnia kell az új technológiai környezethez.

A ChatGPT mint lehetőség, nem pedig csalási eszköz

Ha megfelelően használjuk, a ChatGPT nem a csalás eszköze, hanem értékes oktatási segédeszköz lehet. A diákokat meg kell tanítani arra, hogyan használhatják felelősségteljesen és kritikusan ezt a technológiát.

Bátorság a változáshoz az oktatásban a mesterséges intelligencia korában

Az oktatási rendszernek bátornak kell lennie, és proaktívan kell alkalmazkodnia a mesterséges intelligencia térnyeréséhez. Ha okosan integráljuk az olyan eszközöket, mint a ChatGPT, azzal korszerűbbé és hatékonyabbá tehetjük az oktatást a 21. században.

Gyakran Ismételt Kérdések

  • Használhatják-e a diákok a ChatGPT-t az esszéik megírásához?

    Igen, de csak azután, hogy elsajátították a hagyományos esszéírás alapjait. A ChatGPT-t a piszkozat létrehozására és különböző ötletek generálására használhatják, de a végső műnek a saját szerkesztésükön és átgondolásukon kell alapulnia.

  • Hogyan ismerhetik fel a tanárok a ChatGPT által írt esszéket?

    A ChatGPT által generált szövegeknek vannak bizonyos stilisztikai jellegzetességei, mint az ismétlődő átvezetések és egyéb formulák. A plágiumkereső szoftverek is egyre hatékonyabban ismerik fel a mesterséges intelligencia által írt szövegeket.

  • Milyen előnyei lehetnek a ChatGPT oktatási célú használatának?

    A ChatGPT segíthet interaktívabbá és személyre szabottabbá tenni az oktatást, fejlesztheti a diákok médiaműveltségét és kritikus gondolkodását. Emellett tehermentesítheti a tanárokat bizonyos adminisztratív feladatok alól.

  • Szükség van-e még emberi írásra, ha a ChatGPT jobb esszéket tud írni?

    Igen, továbbra is szükség van az emberi írástudásra. A ChatGPT jól ír, de nincs valódi megértése, kreativitása és kritikai képessége. Az emberek feladata, hogy értelmezzék, átgondolják és egyedivé tegyék az AI által generált szöveget.

  • Hogyan változtathatja meg a ChatGPT és a hasonló MI eszközök az oktatás jövőjét?

    Ezek az eszközök arra késztethetik az oktatást, hogy a memorizálás helyett a kritikus gondolkodásra, kreativitásra és problémamegoldásra helyezze a hangsúlyt. A jövő oktatása az ember és gép együttműködésén alapulhat, kihasználva mindkét fél erősségeit.

Népszerű bejegyzések