Számológép a matekhoz, ChatGPT a házidolgozathoz
Eddig nem volt egyértelmű, hogy a ChatGPT által generált esszék valóban jobbak-e, mint a diákok által írt munkák. Egy németországi kutatás most erre a kérdésre kereste a választ.
A passaui egyetem kutatói 111 középiskolai tanárt kértek fel, hogy értékeljenek 270 esszét különböző szempontok alapján, többek között a téma kifejtése, logika, kifejezőkészség és nyelvi komplexitás tekintetében. A tanárok nem tudták, hogy egyes esszéket diákok, míg másokat a ChatGPT írt.
A kutatás eredményei
A ChatGPT egyértelműen felülmúlta a diákokat minden szempontból
Az eredmények egyértelműen a ChatGPT fölényét mutatták. Míg a diákok által írt esszék átlagosan 3,69 pontot kaptak a 6-ból, addig a ChatGPT-3.5 4,36-ot, a fejlettebb ChatGPT-4 pedig 4,68-at ért el.
A ChatGPT-3.5 és a ChatGPT-4 teljesítményének összehasonlítása
Bár mindkét ChatGPT modell jobban teljesített a diákoknál, a ChatGPT-4 még a 3.5-ös verziónál is magasabb pontszámokat ért el, jelezve a technológia gyors fejlődését.
A ChatGPT által írt esszék jellegzetes "robotikus" stílusjegyei
A kutatók megfigyelték, hogy a ChatGPT esszéknek vannak bizonyos "robotikus" stílusjegyei, például minden záró bekezdés az "összefoglalva" kifejezéssel kezdődik. Ez alapján a tanárok felismerhetik a ChatGPT által írt munkákat.
A ChatGPT oktatási felhasználásának lehetőségei
A ChatGPT mint fejlett osztálytermi segédeszköz
Ahelyett, hogy megpróbálnánk kizárni a ChatGPT-t az oktatásból, érdemes lehet inkább kihasználni a benne rejlő lehetőségeket. Fejlett osztálytermi segédeszközként a ChatGPT interaktívabbá teheti az órákat és értékes készségeket taníthat a diákoknak.
Interaktívabb órák, médiaműveltség tanítása, személyre szabott óratervek generálása
A ChatGPT alkalmazásával az órák interaktívabbá és személyre szabottabbá válhatnak. A diákok megtanulhatják, hogyan használják kritikusan és felelősségteljesen a mesterséges intelligenciát, fejlesztve ezzel médiaműveltségüket is.
Az oktatók adminisztrációs terheinek csökkentése
A ChatGPT segíthet csökkenteni a tanárok adminisztratív terheit, például óratervek generálásával, így több idő maradhat az érdemi oktatómunkára és a diákokkal való személyes foglalkozásra.
Egy új megközelítés - A ChatGPT mint "esszé-számológép"
Az érvelő esszék írásának újragondolása a ChatGPT segítségével
Ahogy a számológépek megkönnyítették a matematikai műveletek elvégzését, úgy a ChatGPT is átalakíthatja az esszéírás folyamatát. Ahelyett, hogy tiltanánk a használatát, meg kell tanítani a diákokat arra, hogyan alkalmazzák értő és kritikus módon ezt az eszközt.
A diákok feladata: a ChatGPT által generált esszék szerkesztése és értékelése
Az új megközelítés szerint a diákok feladata az lenne, hogy a ChatGPT által generált nyers esszéket szerkesszék, javítsák és értékeljék. Így megtanulnák felismerni az érvek erősségeit és gyengeségeit, valamint célzottan formálni a szöveget.
A ChatGPT használata az alapos írástudás elsajátítása után
Fontos, hogy a diákok először hagyományos módon, alaposan megtanuljanak írni. A ChatGPT használatát csak akkor érdemes bevezetni, amikor már kellően magas szintre jutottak, és képesek kritikusan viszonyulni a generált szövegekhez.
Az oktatás szükségszerű változása a generatív MI korában
A ChatGPT mint katalizátor a régóta esedékes változásokhoz
A ChatGPT megjelenése rávilágít arra, hogy az oktatásnak alkalmazkodnia kell a technológiai fejlődéshez. A mesterséges intelligencia térnyerése elkerülhetetlenné teszi bizonyos változtatások bevezetését.
Elmozdulás a memorizálás-felmondás rendszerétől a kritikus gondolkodás tanítása felé
Az oktatásnak a puszta memorizálás helyett a logikus gondolkodást, érvelést és kritikus készségeket kell fejlesztenie. Ezek azok a képességek, amelyekkel a diákok felvehetik a versenyt a mesterséges intelligenciával.
A "robotikus" feladatok átengedése a mesterséges intelligenciának
Bizonyos repetitív, "robotikus" feladatokat, mint az alapvető esszéírás, érdemes lehet átengedni a mesterséges intelligenciának. Így a diákok és a tanárok is az érdemben fejlesztő, kreativitást igénylő kihívásokra összpontosíthatnak.
Következtetések
A házi feladatok elkészítésének és értékelésének elkerülhetetlen változása
A ChatGPT megjelenése világossá tette, hogy a házi feladatok kiadásának és értékelésének módja nem maradhat a régi a mesterséges intelligencia korában. Az oktatásnak alkalmazkodnia kell az új technológiai környezethez.
A ChatGPT mint lehetőség, nem pedig csalási eszköz
Ha megfelelően használjuk, a ChatGPT nem a csalás eszköze, hanem értékes oktatási segédeszköz lehet. A diákokat meg kell tanítani arra, hogyan használhatják felelősségteljesen és kritikusan ezt a technológiát.
Bátorság a változáshoz az oktatásban a mesterséges intelligencia korában
Az oktatási rendszernek bátornak kell lennie, és proaktívan kell alkalmazkodnia a mesterséges intelligencia térnyeréséhez. Ha okosan integráljuk az olyan eszközöket, mint a ChatGPT, azzal korszerűbbé és hatékonyabbá tehetjük az oktatást a 21. században.
Gyakran Ismételt Kérdések
- Használhatják-e a diákok a ChatGPT-t az esszéik megírásához?
Igen, de csak azután, hogy elsajátították a hagyományos esszéírás alapjait. A ChatGPT-t a piszkozat létrehozására és különböző ötletek generálására használhatják, de a végső műnek a saját szerkesztésükön és átgondolásukon kell alapulnia.
- Hogyan ismerhetik fel a tanárok a ChatGPT által írt esszéket?
A ChatGPT által generált szövegeknek vannak bizonyos stilisztikai jellegzetességei, mint az ismétlődő átvezetések és egyéb formulák. A plágiumkereső szoftverek is egyre hatékonyabban ismerik fel a mesterséges intelligencia által írt szövegeket.
- Milyen előnyei lehetnek a ChatGPT oktatási célú használatának?
A ChatGPT segíthet interaktívabbá és személyre szabottabbá tenni az oktatást, fejlesztheti a diákok médiaműveltségét és kritikus gondolkodását. Emellett tehermentesítheti a tanárokat bizonyos adminisztratív feladatok alól.
- Szükség van-e még emberi írásra, ha a ChatGPT jobb esszéket tud írni?
Igen, továbbra is szükség van az emberi írástudásra. A ChatGPT jól ír, de nincs valódi megértése, kreativitása és kritikai képessége. Az emberek feladata, hogy értelmezzék, átgondolják és egyedivé tegyék az AI által generált szöveget.
- Hogyan változtathatja meg a ChatGPT és a hasonló MI eszközök az oktatás jövőjét?
Ezek az eszközök arra késztethetik az oktatást, hogy a memorizálás helyett a kritikus gondolkodásra, kreativitásra és problémamegoldásra helyezze a hangsúlyt. A jövő oktatása az ember és gép együttműködésén alapulhat, kihasználva mindkét fél erősségeit.