AI az oktatásban: hol a határ csalás és innováció között?
A mesterséges intelligencia (AI) eszközök, mint például a ChatGPT, egyre szélesebb körben elérhetőek, és ez elkerülhetetlenül változásokat hoz az oktatásban is. Felmerül a kérdés, hogy mi számít csalásnak, és mi az, ami elfogadható az AI használatában a tanulás során. Ahogy ezek az eszközök fejlődnek, az oktatóknak át kell gondolniuk, hogy a hagyományos oktatási módszerek közül melyeket kell kismértékben módosítani, vagy akár teljesen átalakítani. Fontos, hogy megőrizzük a tanulók önálló gondolkodását és készségfejlesztését, miközben felkészítjük őket egy olyan jövőre, amelyben az AI szerves részét képezi a mindennapoknak.
Az egyik legnagyobb kihívás, hogy elképzeljük, hogyan fog kinézni a jövőben a tanulás. Ha a mesterséges intelligencia képes esszéket írni, akkor milyen szerepe lesz az esszéírásnak a tanulás folyamatában? Hogyan fognak változni a tanulási feladatok más típusai? Alkalmazkodnunk kell-e ezekhez a változásokhoz, és ha igen, hogyan?
Fontos megérteni, hogy az AI önmagában sem nem jó, sem nem rossz. Az AI eszközök csak eszközök, és a felhasználásukon múlik, hogy milyen hatással lesznek az oktatásra. A kérdés az, hogyan használjuk ezeket az eszközöket úgy, hogy elősegítsék a hatékony tanulást.
Az AI használatának spektruma a tanulásban
A tanulási feladatok során az AI használatának különböző szintjei lehetnek, a "teljesen AI által készített" munkáktól a "teljesen emberi" alkotásokig. Egy 12 példából álló skálán szemléltethetjük, hogy az AI használatának számos árnyalata létezik, és nem lehet egyértelműen "jónak" vagy "rossznak" minősíteni.
- AI végzi el a diák munkáját anélkül, hogy a diák gondolkodna
- Az AI írja a tartalmat, de a diák szerkeszti azt az osztályon tanultak alapján
- A diák újraírja az AI által generált tartalmat a saját fejlesztési ötleteivel
- Az AI több vázlatot generál; a diák kiválasztja a legjobb részeket
- A diák felsorolásokat ír, de az AI írja meg a vázlatot
- Az AI útmutatást nyújt a diáknak a írási folyamat során, mint egy „írási edző”
- A diák tartalmat hoz létre, és csak akkor kér segítséget az AI-tól, ha elakad
- A diák ír egy vázlatot; az AI is ír egyet; a diák hozzáadja a legjobb AI ötleteket
- A diák gyűjt statisztikákat/kutatásokat az AI segítségével, de minden tartalmat maga hoz létre
- A diák internetet/AI-t használ írási ötletekért, de a tartalmat maga hozza létre
- A diák minden tartalmat maga ír, de kéri az AI véleményét a fejlesztés érdekében
- A diák minden munkát maga végez el, az AI, az internet stb. segítsége nélkül
Bár ezek a példák főként az esszéírásra és a szöveges feladatokra koncentrálnak, ennek oka, hogy a nagy nyelvi modellek, mint a ChatGPT, elsősorban szövegek generálására szolgálnak, és jelenleg ez jelenti a legnagyobb kihívást az oktatásban. Az esszék és írásbeli feladatok számos tantárgyban elterjedtek, és kézzelfogható példaként szolgálnak arra, hogyan lehet új módszereket alkalmazni a tanulásban.
Az AI-skála használata az oktatásban
A 12 példát tartalmazó AI-skála többféleképpen is hasznosítható az oktatásban:
- Megvizsgálhatjuk a tanulók által jelenleg végzett feladatokat, és átgondolhatjuk, hogy a skála valamelyik variációja elősegítené-e a tanulást, és felkészítené-e a diákokat egy AI által áthatott jövőre.
- Meghatározhatjuk, hogy a skála mely pontján húznánk meg a képzeletbeli határt az elfogadható és az elfogadhatatlan AI-használat között bizonyos kontextusokban vagy körülmények között.
- Vitaindítóként használhatjuk a skálát a diákokkal vagy a tanári karral folytatott beszélgetésekben arról, hogy mi számít elfogadható vagy megfelelő AI-használatnak az oktatásban és a tanulásban.
- Újraalkothatjuk a skálát saját példáinkkal, az adott oktatási helyzetnek megfelelően.
Az AI-használat 12 példájának értékelése
Érdemes megvizsgálni az AI-használat 12 példájának előnyeit és hátrányait, valamint azt, hogy a diákoknak milyen mértékben kell beszámolniuk az AI eszközök alkalmazásáról, és ennek milyen következményei lehetnek. A példák részletes elemzése segíthet abban, hogy átfogó képet kapjunk az AI szerepéről a tanulásban, és megalapozott döntéseket hozhassunk az eszközök felelősségteljes használatáról.
Eredeti cikk: ditchthattextbook.com