Az internet halála


Ha a Facebookon rákeresel a "rákos Jézus" kifejezésre, tucatnyi képpel találkozhatsz, melyeken mesterséges intelligencia által generált rákok keverednek Jézus Krisztus sztereotipikus ábrázolásaival. Ezek a hiperrealisztikus képek több mint 20 000 lájkot és hozzászólást is összegyűjtöttek. De mi is történik itt pontosan? A "halott internet elmélet" szerint a közösségi médiában az emberi tartalmakat már régen túlszárnyalta a mesterséges intelligencia és botok által generált tartalom. Ez az elmélet azt állítja, hogy az internetes aktivitás és tartalom, beleértve a közösségi média fiókokat is, túlnyomórészt MI ügynökök alkotják és automatizálják. Ezek az ügynökök villámgyorsan képesek bejegyzéseket létrehozni MI által generált képekkel, melyek célja a bevonódás (kattintások, lájkok, hozzászólások) learatása olyan platformokon, mint a Facebook, Instagram és TikTok. A rákos Jézus esetében úgy tűnik, az MI megtanulta, hogy a képtelenség és a vallási ikonográfia keveréke jelenleg a legújabb módja a vírusszerű terjedésnek. De a halott internet elmélet még ennél is tovább megy. Azt állítja, hogy a fiókok nagy része, melyek az ilyen tartalmakkal lépnek interakcióba, szintén mesterséges intelligencia ügynökök által vannak vezérelve. Ez egy ördögi kört hoz létre a mesterséges bevonódásból, melynek nincs egyértelmű célja, és már egyáltalán nem von be embereket.

Ártalmatlan bevonódás-generálás vagy kifinomult propaganda?

Első pillantásra egyértelműnek tűnhet ezen fiókok motivációja az érdeklődés generálására - a közösségi médiás bevonódás hirdetési bevételhez vezet. Ha valaki létrehoz egy fiókot, mely felfújt bevonódást kap, akkor részesedést kaphat a hirdetési bevételből olyan közösségi média szervezetektől, mint a Meta. Tehát a halott internet elmélet megáll az ártalmatlan bevonódás-generálásnál? Vagy talán a felszín alatt egy kifinomult, jól finanszírozott kísérlet húzódik meg az autoriter rezsimek támogatására, az ellenfelek támadására és a propaganda terjesztésére? Bár a rákos Jézus jelenség ártalmatlannak tűnhet (bár bizarrnak), potenciálisan egy hosszabb távú csel állhat a háttérben. Ahogy ezek az MI-vezérelt fiókok egyre több követőre tesznek szert (sokan közülük kamu, de néhányan valódiak), a magas követőszám legitimálja a fiókot a valódi felhasználók szemében. Ez azt jelenti, hogy odakint fiókok egész hadserege jön létre. Olyan fiókok, melyeknek magas a követőszámuk, és amelyeket a legtöbbet ajánlók bevethetnek. Ez kritikusan fontos, mivel a közösségi média mára sok felhasználó elsődleges hírforrásává vált világszerte. Ausztráliában a 18-24 évesek 46%-a jelölte meg a közösségi médiát fő hírforrásaként tavaly. Ez 28%-os növekedés 2022-höz képest, megelőzve az olyan hagyományos csatornákat, mint a rádió és a TV.

Bot-fűtötte dezinformáció

Már most erős bizonyítékok vannak arra, hogy a közösségi médiát ezek a felfújt botok manipulálják a közvélemény befolyásolása érdekében dezinformációval - és ez már évek óta zajlik. 2018-ban egy tanulmány 14 millió tweetet elemzett egy 10 hónapos időszak alatt 2016-ban és 2017-ben. Azt találták, hogy a közösségi médiás botok jelentősen közreműködtek a megbízhatatlan forrásokból származó cikkek terjesztésében. A magas követőszámú fiókok legitimálták a félretájékoztatást és dezinformációt, ami arra vezette a valódi felhasználókat, hogy elhiggyék, bevonódjanak és megosszák a botok által közzétett tartalmat. Kiderült, hogy ezt a megközelítést a közösségi média manipulálására használják az Egyesült Államokban történt tömeges lövöldözések után is. Egy 2019-es tanulmány szerint az X-en (korábbi nevén Twitter) a bot-generált bejegyzések nagyban hozzájárulnak a nyilvános vitához, felerősítve vagy eltorzítva a szélsőséges eseményekhez kapcsolódó lehetséges narratívákat. A közelmúltban számos nagyszabású, oroszbarát dezinformációs kampány igyekezett aláásni az Ukrajna iránti támogatást és előmozdítani az oroszbarát hangulatot. Aktivistáknak és újságíróknak sikerült leleplezniük az összehangolt erőfeszítéseket, melyek botokat és MI-t használtak hamis információk létrehozására és terjesztésére, elérve a közösségi média felhasználók millióit. Az X-en több mint 10 000 bot fiókot használt a kampány arra, hogy villámgyorsan tízezernyi oroszbarát üzenetet tegyenek közzé, melyeket látszólag az USA és Európa hírességeinek tulajdonítottak, akik támogatják az Ukrajna elleni folyamatban lévő háborút.

A közösségi média óriások képesek lehetnek a botaktivitás visszaszorítására

Ez a befolyás mértéke jelentős. Egyes jelentések szerint az internetes forgalom csaknem fele 2022-ben botoktól származott. A generatív MI, mint az OpenAI ChatGPT modelljei és a Google Gemini közelmúltbeli fejlődésével a hamis tartalom minősége csak javulni fog. A közösségi média szervezetek igyekeznek kezelni platformjaik visszaélésszerű használatát. Elon Musk például felvetette, hogy az X felhasználóknak tagdíjat kellene fizetniük a botfarmok megállítása érdekében. A közösségi média óriások képesek lehetnek nagy mennyiségű észlelt botaktivitás eltávolítására, ha úgy döntenek. (Rossz hír a barátságos rákos Jézusunknak.) A halott internet elmélet lényegében nem azt állítja, hogy a személyes interakcióid nagy része az interneten hamis. Azonban érdekes lencse, melyen keresztül szemlélhetjük az internetet. Hogy már nem az emberekért, emberek által van - ebben az értelemben "halt meg" az internet, amit ismertünk és szerettünk. A szabadság, hogy létrehozhassuk és megoszthassuk gondolatainkat az interneten és a közösségi médiában, ez tette olyan hatalmassá. Természetesen ezt a hatalmat akarják a rosszindulatú szereplők irányítani. A halott internet elmélet emlékeztet minket, hogy legyünk szkeptikusak és kritikus elmével navigáljunk a közösségi médiában és más weboldalakon. Bármely interakció, trend, és különösen az "általános hangulat" nagyon könnyen lehet mesterséges. Arra tervezve, hogy enyhén megváltoztassa, ahogy a világot érzékeled. 

  (Eredeti cikk: sciencealert.com)

Népszerű bejegyzések