Tesla Autopilot: biztonságosabb vagy veszélyesebb?

A Tesla nemrég közzétette legújabb adatait, amelyek azt mutatják, hogy a vitatott Autopilot vezetőtámogató technológia biztonságosabbá teszi az autóvezetést az ügyfelek számára. A vállalat szerint az Autopilot használatával felszerelt járművek 11-szer biztonságosabbak, mint azok az autók, amelyek nem rendelkeznek a szoftverrel. Azonban ez nem a teljes történet.

Az Autopilot biztonsági adatai

A Tesla azt állítja, hogy az Autopilotot engedélyező amerikai ügyfelek által vezetett minden 7,63 millió mérföldre jut egy baleset. Ezzel szemben az Autopilotot nem használó ügyfelek esetében minden 955 000 mérföldre jut egy baleset. A vállalat ezeket az adatokat összehasonlítja az amerikai közlekedésbiztonsági hatóságok által gyűjtött általános adatokkal, amelyek szerint 2022-ben az amerikai utakon megtett minden 670 000 mérföldre jutott egy baleset.

Fontos megjegyezni, hogy az Autopilotot elsősorban amerikai autópályákon használják, míg a NHTSA adatai az összes útra vonatkozó baleseteket veszik figyelembe, beleértve a városi utakat és az osztott pályás utakat is, ahol gyakoribbak a balesetek. A NHTSA adatai az összes járművet, köztük a teherautókat, buszokat és régebbi autómodelleket is figyelembe veszik.

Az Autopilot körüli viták

Bár a Tesla következetesen hangsúlyozza az Autopilot sikerét, a technológiát számos per és szövetségi vizsgálat övezi. 2016-ban több halálos baleset is történt az Autopilottal kapcsolatban, köztük Joshua Brown esete, akit Floridában ért halálos baleset, miután Model S-e egy teherautóba ütközött. A vizsgálatok később megállapították, hogy a balesetet a túlzott Autopilot-függőség okozta.

Azóta több hasonló baleset is történt, amelyek közül néhány perhez vezetett. Tavaly októberben a Tesla megnyerte az első amerikai esküdtszéki tárgyalást egy halálos Autopilot-balesettel kapcsolatban, de a vállalat még legalább tucatnyi üggyel néz szembe az Egyesült Államokban.

A hatósági vizsgálatok

Az Autopilotot több mint 200 balesettel és 29 halálesettel hozták összefüggésbe a NHTSA szerint. A hatóság több mint 50 speciális baleseti vizsgálatot indított az Autopilothoz feltételezhetően köthető Tesla-járművek ügyében.

Bár a NHTSA a múlt hónapban lezárta a technológiával kapcsolatos többéves vizsgálatát, egy újabbat indított. A hatóság a vállalat decemberi, több mint 2 millió elektromos jármű - amely az Egyesült Államok útjain közlekedő Tesla-járművek csaknem egészét teszi ki - visszahívását vizsgálja. A NHTSA aggályokat fogalmazott meg az érintett járművekhez kiadott Autopilot szoftverjavítással kapcsolatban, és határidőt szabott a Teslának, hogy válaszoljon a visszahívással kapcsolatos kérdéseikre.

Eredeti cikk: gizmodo.com


Népszerű bejegyzések