400 ezer dolláros sisak: az F-35 titkos fegyvere


A Lockheed Martin F-35 Lightning II a valaha gyártott legdrágább katonai vadászrepülőgép, darabonként 109 millió dollárba kerül, éves üzemeltetési költsége pedig 6,6 millió dollár. A repülőgép egyik leglenyűgözőbb jellemzője azonban a pilóták által viselt sisak, amely lehetővé teszi a gép szinte láthatatlanná tételét és a 360 fokos kilátást. Az F-35 program során eddig mintegy 1,7 billió dollárt fektettek be ebbe a 5. generációs, többfunkciós vadászrepülőgépbe, amely technológiailag a bolygó legfejlettebb harci gépe. Lopakodó technológiával rendelkezik az észlelés elkerülésére, képes a radarok zavarására, és több mint 1,6 Mach (1200 mph) sebességet érhet el. A gép több mint 18 000 font (kb. 8,2 tonna) belső fegyverterhet képes hordozni. Szinte minden elképzelhető szenzortípussal fel van szerelve: aktív elektronikusan pásztázó antennarácsok (AESA) radarral, elosztott apertúra rendszerrel (DAS), elektro-optikai célzórendszerrel (EOTS) és sisakcserélhető kijelzőrendszerrel (HMDS) rendelkezik. Az F-35 három változatának egyike még függőlegesen is képes felszállni és leszállni (VTOL), vagy egyszerűen a levegőben lebegni egy gombnyomásra.

A hagyományos pilótasisakok új generációja

Ahhoz, hogy mindez összehangoltan működjön, a hagyományos "top gun" stílusú F-16-os sisakot, amelyet a 90-es évek vadászrepülős filmjeiből jól ismerünk, korszerűsíteni kellett. Eltűnt a hagyományos zöld szélvédőre vetített kijelző (HUD), amely minden pilótafülke műszerfalán látható volt. A VTOL műveletek pontos végrehajtásához és a harci helyzetekben a teljes helyzettudatosság eléréséhez az F-35-höz olyan sisakra volt szükség, amely képes a teljes repülőgépet láthatatlanná tenni, hogy a pilóta bármely irányban akadálytalan kilátással rendelkezzen. Egy évtizedes fejlesztés eredményeként a Collins Aerospace megalkotta a Genesis III, vagy "Gen 3" HMDS-t - darabonként mindössze 400 000 dollárért. Ez az összeg elegendő lenne egy szerény miami beach-i lakás megvásárlására Floridában, vagy nagyjából annyiba kerül, mint mindkét gyermekünk 4 éves Harvard diplomája. A pénzéért azonban megkapja, amit kap; a Gen 3 HMDS a pilóta elsődleges kijelzőjeként és fegyverzetirányítási rendszereként szolgál. Az F-35 Lightning II-n hat kamera található a repülőgép külsején, minden irányba nézve, a Gen 3 HMDS sisakrostélyán pedig ezen kameranézetek egybefűzött kompozit képe látható, így a pilóta egy teljes, 360 fokos, teljesen akadálytalan kilátást kap, egyszerűen a feje elfordításával. Ha lenéz oda, ahol a botkormány található, keresztüllát saját magán és a repülőgépen, egészen a földig.

Folyamatos repülési információk és szenzor adatok megjelenítése

Ezen felül a HMDS folyamatosan megjeleníti a repülési információkat és a szenzor adatokat, mindezt egy hasznos kiterjesztett valóság (AR) réteggé alakítva, miközben bemeneteket is biztosít az F-35 számára - amely alapvetően egy repülő szuperszámítógép. A pilóták a Genesis 3 HMDS célzórendszerrel egyszerűen ránézhetnek a "baráti" vagy ellenséges légi és földi egységekre, és megjelölhetik, követhetik azokat. Éjszaka? Nem probléma. A Gen 3 HMDS beépített éjjellátóval rendelkezik, 30x40 fokos látómezővel és 100%-os átfedéssel, így nincs szükség külön éjjellátó szemüvegre. A repülőgéptesten található infravörös kamerák lehetővé teszik a pilóta számára, hogy akár teljes sötétségben is lásson. A sisak 550 KEAS (633 mph / 1018 km/h) sebességű pilóta katapultálásra képes. Ez hétköznapi halandók számára 633 mérföld per órának (1018 km/h) felel meg.

Egyedi illeszkedés minden pilóta számára

Ahhoz, hogy mindez működjön, minden Gen 3 HMDS habszivacs sisakbélés egyedileg, lézervágással készül a felhasználó számára. A 419. művelettámogató század tartalékosai minden pilóta fejét megmérik és 3D-ben beszkennelik, hogy a szénszálas külső héjba tökéletesen illeszkedő bélést készítsenek. A pilóta pupillatávolságát pontosan megmérik, hogy a rostélyon csak egyetlen kép legyen látható. Mérik a szem és a rostély közötti távolságot is, hogy minden tökéletesen fókuszban maradjon. Az illesztési folyamat olyan hihetetlenül részletes, hogy akár egy új frizura vagy túl sok muffin fogyasztása azt jelentené, hogy a sisak többé nem illeszkedne megfelelően. 120 naponta a sisak illeszkedésvizsgálaton esik át, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy megfelelően működik és megfelel a szabványoknak. Ez rengeteg technológia egy körülbelül 5 fontos (2,3 kg-os) csomagba sűrítve. Összehasonlításképpen egy csúcskategóriás motorkerékpáros sisak általában 3,3 font (1,5 kg) körül van. Mindez azonban elengedhetetlen ahhoz, hogy a pilóta és a gép egységként működjön. Az F-35 Lightning II kétségtelenül a világ egyik legtechnológiailag fejlett és legdrágább vadászrepülőgépe. 400 ezer dolláros sisakrendszere a repülőgép szerves részét képezi, lehetővé téve a pilóták számára a 360 fokos, akadálytalan kilátást és a teljes helyzettudatosságot harc közben. Ez a lenyűgöző technológia forradalmasítja a modern légi hadviselést. 
  (Eredeti cikk: newatlas.com)

Népszerű bejegyzések