Az AI átformálja az egyetemeket


A mesterséges intelligencia (AI) egyre nagyobb teret nyer a felsőoktatásban, a felvételitől kezdve a tanításon át egészen az értékelésig. Az egyetemek és főiskolák növekvő mértékben alkalmazzák az AI-t olyan feladatokra, mint a leendő hallgatók kérdéseinek megválaszolása, a beadandók osztályozása és az órák megtartása. Ahogy nő a technológia jelenléte a campusokon, úgy merülnek fel egyre komolyabb kérdések annak elfogultságával és pontosságával kapcsolatban.

Chatbotok és szövegalapú személyiségek a felvételi folyamatban

Az AI-vezérelt chatbotok és szövegalapú személyiségek segítenek az egyetemeknek a felvételi folyamat során azáltal, hogy azonnali válaszokat adnak a leendő hallgatók kérdéseire olyan témákban, mint a határidők, a pénzügyi támogatás vagy akár az, hogy hol lehet enni a campuson. Ezek a barátságos és informatív üzenetek nagy része azonban nem emberektől származik, hanem mesterséges intelligenciától. A chatbotok használata növelheti a beiratkozási arányt, miközben csökkenti a túlterhelt felvételi osztályok számára a költséges és időigényes hívások számát.

AI az osztályozásban és a tanításban

Az AI egyre nagyobb szerepet kap a hallgatók osztályozásában is, ahogy az online kurzusok mérete meghaladja azt a szintet, amit az oktatók még kezelni tudnak. A járvány felgyorsította az ilyen típusú órákra való átállást, de már azelőtt is sok egyetem, köztük a Southern New Hampshire University dolgozott azon, hogyan lehetne az AI-t használni a nagyszámú hallgató gyors osztályozására. Az SNHU emellett kísérletezik azzal is, hogy az AI ne csak osztályozza, hanem tanítsa is a diákokat olyan dolgok megfigyelésével, mint a beszéd, a mozgás vagy a videós leckékre adott válaszok gyorsasága, és ez alapján pontozza a teljesítményt.

Az AI döntéshozatalban betöltött szerepének kockázatai

Bár az AI-eszközök sok ismétlődő feladatot egyszerűsítenek és gyorsítanak fel, kutatások arra utalnak, hogy tévedhetnek vagy akár manipulálhatók is. Egy MIT-csapat például lényegében értelmetlen, de az AI esszéolvasók által keresett kulcsszavakkal teletűzdelt szöveget generált számítógéppel, amire a mesterséges intelligencia magas pontszámot adott. Fontos szem előtt tartani, hogy az AI által használt adatok gyakran a múltbeli emberi viselkedés lenyomatai. Ez problémás lehet, mert hajlamosabbak vagyunk elfogadni az olyan javaslatokat, amik megerősítik, akik vagyunk. Az University of Texas at Austin például emiatt vetett el egy AI alapú értékelőrendszert a számítógépes tudományok mesterképzésének felvételi eljárásában, elismerve, hogy az felszínes elfogultságokat erősíthet a pontozásban.

Etikai és jogi kötelezettségek

Bár az AI alkalmazása sok előnnyel járhat a felsőoktatásban, az egyetemeknek tisztában kell lenniük a felmerülő kockázatokkal is. Az olyan megerősítő torzításokat, amik az AI-ben felszínre kerülhetnek, kezdetben és gyakran tesztelni kell. Az egyetemek hibát követnének el, ha azt gondolnák, a döntések automatizálása valahogy mentesíti őket etikai és jogi kötelezettségeik alól. Továbbra is az intézmények felelőssége marad, hogy igazságos és pontos eljárásokat alkalmazzanak, még akkor is, ha ehhez AI-t vesznek igénybe. Ahogy a mesterséges intelligencia tovább terjed a felsőoktatásban, az egyetemeknek és főiskoláknak gondosan mérlegelniük kell annak előnyeit és kockázatait. Az AI nagy lehetőségeket tartogat a hatékonyság és a személyre szabás terén, de etikus és átlátható alkalmazása elengedhetetlen a diákok érdekeinek védelmében. 

  (Eredeti cikk: hechingerreport.org)

Népszerű bejegyzések