Hajómotorból szuperhatékony hidrogénerőmű


A világ egyik legnagyobb és leghatékonyabb motorja most tiszta energiát termel. A Wärtsilä 31 tengeri motor, amelyet eredetileg dízel, kettős üzemanyagú vagy benzines tankerek és konténerszállító hajók meghajtására terveztek, most új életet kap tiszta, megújuló villamos energia előállításával.

A Wärtsilä 31 motor a Guinness Rekordok Könyvében szerepel, mint osztályának leghatékonyabb 4 ütemű tengeri motorja. Emellett a legnagyobb teljesítményt nyújtja hengerenként az azonos furatméretű motorok között. 8-16 hengeres konfigurációban állítható elő, 4,6 MW-tól 10,4 MW-ig terjedő teljesítménnyel 720 és 750 fordulat/perc mellett.

A finn vállalat leginkább a világ legnagyobb belső égésű motorjainak gyártásáról ismert - különösen a 27 méter magas, 13 méter hosszú, 110 000 lóerős RTA96-C motorról. A Wärtsilä 31 motor valamivel kisebb, maximálisan 4,7 méter magas és 8,7 méter hosszú, és fosszilis üzemanyaggal akár 13 142 lóerő (9800 kW) teljesítményre is képes.

Hidrogén-üzemű erőmű

A hidrogénre átalakított 31SG-H2 változat földgázzal vagy földgáz és 25% hidrogén keverékével is üzemeltethető - vagy akár 100% hidrogénnel is működtethető. Létezik egy rugalmas üzemanyag-felhasználású 31H2 változat is, amely alapvetően tiszta hidrogénnel működik, de földgázt vagy kevert üzemanyagokat is elfogad.

Mindkét változat a világ legnagyobb hidrogén-üzemű generátorának ígérkezik - feltéve, hogy elegendő hidrogén áll rendelkezésre az üzemeltetésükhöz.

Megújuló energiaforrások támogatása

A hidrogén erőmű a megújuló energiaforrásokon alapuló hálózat megerősítésére szolgál. Gyorsan fel- és lekapcsolható az olyan időszakos tiszta energiaforrások támogatására, mint a nap- és szélenergia. Nincs minimális üzemidő vagy állásidő, és akár 30 másodperc alatt képes felpörögni és szinkronizálódni az elektromos hálózattal egy gombnyomásra. A hidrogén használatával a Wärtsilä 100%-ban szén-dioxid-mentes villamosenergia-termelést valósíthat meg.

Jövőbiztos megoldás

Anders Lindberg, a Wärtsilä Energy elnöke kijelentette: "Reálisnak kell lennünk azzal kapcsolatban, hogy a földgáz még évekig szerepet fog játszani az energiarendszereinkben. Rugalmas üzemanyag-felhasználású motorjaink ma földgázzal biztosíthatják a rugalmasságot és az egyensúlyt, lehetővé téve a megújuló energia virágzását. Később átalakíthatók hidrogén-üzeműre, amikor az széles körben elérhetővé válik, így jövőbiztossá téve a nettó nulla kibocsátás felé vezető utat."

A Wärtsilä erőműkoncepcióját a TÜV SÜD, egy az emberek és a környezet védelmére, valamint a szabályozásoknak való megfelelés biztosítására összpontosító szervezet hitelesítette az első fázisban. Még két további hitelesítési fázist kell teljesítenie, mielőtt az építkezés megkezdődhetne. A hidrogénre kész motorok várhatóan 2026-ra lesznek elérhetőek szállításra.

A Wärtsilä több mint egymillió üzemórával és több mint 1000 MW-os telepítéssel bizonyította megbízhatóságát. Érdekes lesz megtudni, milyen hatékonysággal működhet ez a hatalmas gép, és hogyan hasonlítható össze ipari méretekben, hosszú távú gazdaságosság szempontjából egy nagy üzemanyagcella-típusú működéssel, amely közvetlenül alakíthatná vissza a hidrogént elektromos energiává és vízzé.

Eredeti cikk: newatlas.com

Népszerű bejegyzések