Kína új vonata 1000 km/h-val száguld


Kína sikeresen végrehajtott egy demó tesztet az ultra-nagy-sebességű (UHS) mágneses lebegésű (maglev) vonatával, amely akár 1,000 km/h (621 mph) sebességet is elérhet, így a világ leggyorsabb vonatává vált.

A tesztet Shanxi tartományban hajtották végre, jelentős mérföldkövet érve el az előrehaladott közlekedési rendszer számára.

Mi az a maglev? Hogyan működik a mágneses lebegés

A Maglev, a magnetic levitation rövidítése, egy olyan technológia, amely mágneseket használ az objektumok, például vonatok felemelésére és meghajtására, anélkül, hogy érintkeznének a talajjal.

A technológia úgy működik, hogy erős mágnesek segítségével mágneses mezőket hoz létre, amelyek taszítják vagy vonzzák egymást, így az objektum lebeghet és simán mozoghat. Mivel nincs súrlódás, a maglev rendszerek rendkívül gyorsak és hatékonyak.

Kína UHS Maglev rendszere

Az UHS maglev rendszert a China Aerospace Science and Industry Corporation Limited fejlesztette ki Shanxi tartománnyal együttműködve. Ez volt az első teljes körű tesztje az alacsony vákuumcsöves mágneses lebegés technológiának.

A technológia mágneses levitációval emeli a vonatot a sínek fölé egy alacsony nyomású csőben. Ez a kialakítás megszünteti a súrlódást, lehetővé téve a vonat sokkal gyorsabb utazását a hagyományos vonatoknál. A kínai média közleményei szerint a teszt sikeres volt, minden várakozást kielégítve.

Sikeres teszt eredményei

A Xinhua jelentése szerint egy szupravezető maglev járművet teszteltek egy 2 kilométer hosszú csővezetékben alacsony vákuum környezetben. A teszt bizonyította, hogy a maglev vonat pontosan tud navigálni, stabilan lebegni és biztonságosan megállni. Emellett sikeresen kezelte az útvonal kanyarjait is.

Személyzet az ultra-nagy-sebességű Maglev demó teszt során Yanggao megyében, Shanxi tartományban

A teszt bizonyította, hogy a jármű maximális sebessége és lebegési magassága összhangban volt az előre meghatározott értékekkel, jelezve, hogy a maglev jármű a várt tartományon belül teljesített.

A jelentés azt is megerősítette, hogy az összes rendszer a várakozásoknak megfelelően működött, a vonat mozgása tökéletesen megfelelt a tervezett pályának.

A demó egyik fő eredménye az volt, hogy bizonyította egy hosszú távú vákuum környezet létrehozását és fenntartását nagy léptékben. Ezenkívül validálta a szupravezető navigációs vezérlés és a különböző rendszerek közötti koordináció hatékonyságát is az alacsony-vákuum környezetben.

Kína maglev ambíciói

2022-ben Kína elkezdte építeni az UHS maglev közlekedési rendszert Yanggao megyében. A rendszer az űrtechnológiát kombinálja a vasutakkal, hogy elérje a vonatok 621 mph (1,000 km/h) sebességét, hivatalos személyek szerint.

2021-ben Kína bemutatta a magas hőmérsékletű szupravezető (HTS) maglev vonat prototípusát Chengdu tartományban, amely akár 620 km/h (385 mph) sebességet is elérhet.

A Southwest Jiaotong Egyetemen fejlesztetett HTS maglev technológiát stabilnak, energiahatékonynak, biztonságosnak és költséghatékonynak értékelik. Ezenkívül nem termel kémiai melléktermékeket és minimális zajszennyezést okoz.

Kína korábban kijelentette, hogy a HTS maglev technológia ideális a nagyszebességű és ultra-nagy-sebességű vasútvonalakhoz. Abban az időben a szakértők azt feltételezték, hogy ez a technológia lehetővé teheti a vonatok számára, hogy akár 1,000 km/h sebességet is elérjenek.

Összehasonlításképpen a Boeing 747, egy nagy kereskedelmi repülőgép, maximális sebessége körülbelül 600-620 mph (965-995 km/h).

Ma Kína tervezi az UHS maglev rendszer használatát különböző régiók összekapcsolására. Ezzel a rendszerrel a Peking és Sanghaj közötti út mindössze 1,5 órát venne igénybe, jelentős időmegtakarítást kínálva. Csak Kína, Japán és Dél-Korea rendelkezik ilyen vonatokkal szolgálatban.

Az eredeti cikk megtekinthető IT

Népszerű bejegyzések