Megjelent a World Tourism Barometer 2013. áprilisi kiadása


A Turisztikai Világszervezet (United Nations World Tourism Organization – UNWTO) World Tourism Barometer - Volume 11 címmel nemrégiben frissített és részletes jelentést adott ki a 2012. évi előzetes statisztikákról: a nemzetközi turistaérkezések számáról, a nemzetközi turisztikai bevételekről, a kiadásokról, valamint a 2013-ra vonatkozó előrejelzésekről. A legfontosabb adatokat az alábbiakban mutatjuk be.
A Turisztikai Világszervezet adatai szerint 2012-ben 1035 millió nemzetközi turistaérkezést regisztráltak a világon. A 4%-os növekedési ütem megfelel a UNWTO 2010 és 2020 közötti évtizedre vonatkozó hosszú távú éves előrejelzésének, éves átlagának (+3,8%). A régiók közül Ázsia és a Csendes-óceáni térség (+7%), valamint Afrika mutatta a legnagyobb növekedést (+6,4%) 2011-hez viszonyítva. Amerikában 4,1%-os, Európában 3,4%-os növekedést, a Közel-Keleten 5,4%-os csökkenést regisztráltak.
A világ legérettebb desztinációja Európa. Az előzetes adatok szerint 2012-ben itt regisztrálták a nemzetközi érkezések körülbelül felét (51,6%-át), azaz 534,4 millió érkezést. Az európai alrégiók teljesítményében nagy különbségek tapasztalhatók. Az európai érkezések 20,9%-át (111,6 millió érkezést) adó Közép- és Kelet-Európa 7,4%-os növekedése nagyban köszönhető a feltörekvő országok kiemelkedő szereplésének. A nemzetközi turistaérkezések száma alapján legjelentősebb desztinációk élmezőnyében Németország a 8. helyről felkerült a 7. helyre, valamint Oroszország a 12. helyről a 9. helyre. (Lásd táblázat)
A világ nemzetközi turisztikai bevételei – az előzetes becslések szerint – 1075 milliárd USD-t (837 milliárd eurót) tettek ki, ami reálértéken 4,1%-kal több bevételt jelent 2011-hez képest. 
A legnagyobb növekedés Amerikában (+6,8%) volt tapasztalható, amit Ázsia és a Csendes-óceáni térség (+5,8%), Afrika (+5,2%) és Európa (+2,3%) követett. A Közel-Keleten 2,2%-os csökkenést tapasztaltak. A régiók közül Európa részesedése (42,5%; 457 milliárd USD) volt a legnagyobb.
A turisztikai kiadások alapján kialakult sorrendben lényeges változás, hogy 2012-ben – a korábbi 3. helyről előre lépve – Kína vette át a vezetést, a 2. helyen Németország, a 3. helyen az Amerikai Egyesült Államok áll. A két legnagyobb feltörekvő küldőpiac, Kína és Oroszország esetében 40,5, illetve 30,1%-os növekedést regisztráltak a turisztikai kiadásokban.
Az első statisztikák szerint 2013 első két hónapjában az adatot szolgáltató országok zöme a nemzetközi turistaérkezések számának növekedéséről számolt be, így világszinten az átlagos növekedési ütem +3,6% volt. A Turisztikai Világszervezet előrejelzése szerint 2013-ban világszerte a nemzetközi turistaérkezések száma a 2012. évihez hasonló, vagy annál kissé lassabb ütemben, 3-4%-kal fog bővülni. Európa esetében 2-3% közötti növekedésre számítanak a szakértők.

A nemzetközi turistaérkezések száma, a turisztikai bevételek és kiadások
mértéke alapján legjelentősebb országok, 2012
Ország
Nemzetközi turista-érkezések
száma (millió)
Ország
Nemzetközi turisztikai bevételek (milliárd USD)
Ország
Nemzetközi turisztikai kiadások (milliárd USD)
1. Franciaország
83,0
1. USA
128,6
1. Kína
102,0
2. USA
n.a.
2. Spanyolország
55,9
2. Németország
83,8
3. Kína
57,7
3. Franciaország
53,7
3. USA
83,7
4. Spanyolország
57,7
4. Kína
50,0
4. Egyesült Királyság
52,3
5. Olaszország
46,4
5. Olaszország
41,2
5. Orosz Föderáció
42,8
6. Törökország
35,7
6. Makaó (Kína)
n.a.
6. Franciaország
37,2
7. Németország
30,4
7. Németország
38,1
7. Kanada
35,2
8. Egyesült Királyság
29,3
8. Egyesült Királyság
36,4
8. Japán
27,9
9. Orosz Föderáció
25,7
9. Hongkong (Kína)
31,7
9. Ausztrália
27,6
10. Malajzia
25,0
10. Ausztrália
31,5
10. Olaszország
26,2
   Forrás: UNWTO
A szektor jelentőségét támasztja alá a jelentés szerint, hogy a nemzetközi turizmus (utazás és személyszállítás) mintegy 30%-ot tesz ki a világ szolgáltatásexportjából. A turizmus mint exportkategória számos fejlődő országban az első helyen szerepel, a világon összességében pedig az ötödik helyen áll az üzemanyagok,  valamint a vegyi, az élelmiszeripari és az autóipari termékek mögött.
A UNWTO World Tourism Barometer című jelentésének angol nyelvű összefoglalója letölthető a http://mkt.unwto.org/en/barometer linkre kattintva.
Az eredmények értelmezése során fontos figyelembe venni, hogy a 2012. évi legutolsó publikált adatok a legtöbb desztináció esetében az első 9-12 hónapra vonatkoznak, ám egyes országok esetében még csak júniusig állnak rendelkezésre a statisztikák. A UNWTO mindenhol a legfrissebb hozzáférhető információkat dolgozta fel.
További fontos információ, hogy míg a nemzetközi turisztikai kiadások értéke USD-ben van megadva az adatok összehasonlíthatóságának érdekében, az abszolút számokhoz tartozó változásokat a helyi valutára, folyó áron határozták meg.

Népszerű bejegyzések