Élelmet üzemanyag helyett!
Zöld szervezetek szorgalmazzák, hogy a kormány, illetve az európai parlamenti képviselőink egyaránt szavazzák meg az agroüzemanyag célkitűzések drasztikus csökkentését és sürgetik az agroüzemanyagok előállítására és felhasználására adott támogatások és adókedvezmények felszámolását.
Az elmúlt évek során számos nemzetközi tanulmány mutatott rá arra, hogy az agroüzemanyagok egyre bővülő felhasználása jelentős szerepet játszik az élelmiszerárak növekedésében, veszélyezteti a természetes ökoszisztémákat, fokozza az üvegházhatású gázok légkörbe kijutását, továbbá hatalmas mértékű földzsákmánylásokhoz (land grab) vezet, veszélyeztetve a helyi közösségeket világszerte. Mindezek hatására mára az Európai Bizottság is felismerte, hogy jelentősen csökkenteni kellene a korábbi bioüzemanyag célkitűzéseket. Most a tagállamokon és az Európai Parlamenten van a sor, hogy támogassák a Bizottság ez irányú javaslatait – olvasható a Magyar Természetvédők Szövetsége, a Levegő Munkacsoport, a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület és az Ökológiai Intézet a Fenntartható Fejlődésért Alapítvány közös állásfoglalásában.
[1]
Évekkel ezelőtt még sokan úgy tekintettek a "bioüzemanyagokra", hogy talán majd azok nyújtanak megoldást az éghajlatváltozásra és energiagondjainkra. Mára azonban bebizonyosodott, hogy az agroüzemanyagok nem hogy mérsékelnék az éghajlatváltozást, de az üvegházgáz mérlegüket tekintve nagyobb mértékben károsítják bolygónkat, mint a fosszilis üzemanyagok.
„Az EU jelenlegi bioüzemanyag célkitűzéseinek végrehajtása a közvetett földhasználat-változás hatásait is figyelembe véve azt eredményezné, hogy az üvegházgáz-kibocsátás évi 27-56 millió tonnával növekedne, ami egyenértékű azzal, mintha 2020-ig további 12-26 millió autót hoznánk forgalomba Európában
" – emelte ki Fidrich Róbert, a Magyar Természetvédők Szövetségének programfelelőse. – „Ezen felül az elmúlt években világossá vált, hogy az agroüzemanyagok iránt megnövekedett igény jelentős szerepet játszott az élelmiszerárak növekedésében, emiatt százmillióval nő az éhezők és az elszegényedők száma. Ezért itt az ideje, hogy az Európai Unió és tagállamai eltöröljék az agroüzemanyag célkitűzéseket, ill. a bekeverési kötelezettségeket" – folytatta Fidrich.
Egy nemrég megjelent tanulmány szerint az EU-tagállamok – a súlyos költségvetési megszorításokkal egyidejűleg – 2011-ben mintegy 10 milliárd eurót (a Ciprusnak nyújtandó mentőcsomaggal megegyező összeget) költöttek az agroüzemanyag-ipar támogatására. A jelenleg hatályos irányelvekből következő bioüzemanyag célkitűzések megvalósítására további 28,8–33,1 milliárd euró közpénzt kellene 2014–2020 között erre a célra fordítani. Közpénzekkel ehelyett a kutatás-fejlesztést, a magasabb minőséget, minden szektorban az energia hatékonyabb használatát kellene ösztönözni" – tette hozzá Beliczay Erzsébet, a Levegő Munkacsoport elnökhelyettese.
Az agroüzemanyagokkal kapcsolatban felmerült kételyek, bírálatok hatására az Európai Bizottság felülvizsgálta a korábbi bioüzemanyag célkitűzéseket, és azt javasolta, hogy az élelmiszernövény-alapú bioüzemanyagok felhasználását 5%-ra korlátozzák.
„Elkeserítő ugyanakkor, hogy a tagállamok vonakodnak támogatni a Bizottság javaslatát. A következő hetekben az Európai Parlament és a tagállamokat tömörítő Európai Tanács is tárgyalni fogják az ügyet, ezért arra szólítjuk fel a kormányt és európai parlamenti képviselőinket, hogy vezessék be az 'élelmiszernövény-alapú bioüzemanyagokra' vonatkozó 5%-os korlátot. Valamint kérjük, hogy hozzanak létre egy olyan menetrendet, ami alapján a lehető legrövidebb időn belül megszűnik az agroüzemanyagok kötelező részarányának támogatása." – hangsúlyozta Halmos Gergő, a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület ügyvezető igazgatója.
Emellett zöld szervezetek olyan strukturális változtatások kezdeményezését szorgalmazzák, amelyek csökkentik a szállítási és mobilitási keresletet. Sürgetik az áruszállítás áthelyezését közútról vasútra, az üzemanyag-hatékonyság növelését, a kerékpáros és a közösségi közlekedés népszerűsítését és fejlesztését, és a valódi megújuló energiák használatának elterjesztését a közlekedésben.
Jegyzetek: