Infonapló

2014. február 11.

Globális nevelés szemléletet tanulhatnak a tanárok

Mintegy másfélszáz hazai oktató részesülhet díjmentes továbbképzésben március és július között egy Európai Uniós projekt keretében. A képzés célja, hogy átadja a globális nevelés szemléletrendszerét a pedagógusok számára, amelynek segítségével tantárgytól függetlenül építhető bele a tanmenetbe a globalizációval kapcsolatos kihívások megbeszélése, közös átgondolása.
A globális nevelés egy oktatási szemlélet, amelyet az a tény hívott életre, hogy a mai ember egy egyre erőteljesebben globalizálódó világban él és cselekszik. Központi témái közé tartozik a fenntarthatóság, az emberi jogok, a szegénység, a méltányos kereskedelem, az interkulturális párbeszéd és vallási tolerancia, az aktív polgárság és a békére nevelés. A diákokat felelősségvállalásra ösztönzi, és arra, hogy foglalkozzanak a saját identitásuk és életmódjuk kérdéseivel.
A diákok mindennapi életük során is találkoznak a globalizáció előnyeivel és hátrányaival egyaránt. A globális nevelés célja, hogy a diákok kontextusba tudják helyezni azokat a jelenségeket, amelyek abból fakadnak, hogy ők maguk is egy globális társadalom részei. „Fel kell tenniük a kérdéseket, hogy honnan származnak a minden nap fogyasztott termékek, árucikkek vagy akár információs tartalmak. Csak akkor tudnak felelős döntéseket hozni a mindennapjaikban, ha tisztában vannak a globális jelenségek okaival és következményeivel, gazdasági, szociális környezeti szinten egyaránt" – mondja el az oktatási szemlélettel kapcsolatban Nagy Balázs, az Anthropolis Egyesület programvezetője. A szervezet szemléletformáló tevékenysége éppen arra irányul, hogy a hazai oktatásban széles körben jelenjen meg a globális dimenzió, támogatva ezzel az oktatásban részvevők felkészülését a globális világ kihívásaira.

A teljes anyag elérhető a  Magyar Sajtóanyag Adatbázis-ban