Magyar Turizmus Minőségi Díjak átadása

2013. február 28.
A MAGYAR TURIZMUS MINŐSÉGI DÍJ KÜLDETÉSE
2006-ban vezették be a Magyar Turizmus Minőségi Díjat, amely a hazai turisztikai szolgáltatások egységes és megbízható minősítésére szolgál. A rendszert a magyar turizmus állami irányításának támogatásával, a szakmai szervezetek és szakemberek bevonásával több éves munkával fejlesztették ki. 
A díj alapításának célja a szolgáltatók versenyképességének javítása, piaci pozícióik megtartása és lehetőségeik kiszélesítése. Olyan önértékelési rendszer, amely – a termékek és szolgáltatások minősége iránt elkötelezett – turisztikai vállalkozások, éttermek és szállodák részére biztosít magas színvonalú, európai minőségirányítási elvek alapján működő minősítési lehetőséget. Jelentős nemzetközi elismerés, hogy 2007-ben a HOTREC (az EU tagországok szállodai és vendéglátó szövetségeinek szakmai szervezete) akkreditálta a programot. Döntésük értelmében a Magyar Turizmus Minőségi Díj program elérte az európai kritériumoknak való megfelelést igazoló 2Q szintet, és így jogosultságot ad a díjnyertes éttermeknek és szállodáknak a Q jel mellett, a European Hospitality Quality minősítési rendszer elismerését jelentő 2Q használatára is.
A Magyar Turizmus Minőségi Díj üzenete
A vendégeknek:
A Q-logó bizalmi jel a turizmusban. A díjazott étterem/szálloda szolgáltatásai és kínált termékei megfelelnek mind a vállalkozás kategóriájának, mind pedig a Minőségi Díj speciális követelmény-rendszerének. 
A turizmusszakmának: 
Magyarország pozitív imázsának építéséhez és a magyar turizmus versenyképességének fenntartásához és növeléséhez nélkülözhetetlen a minőség. A program segíti a szolgáltatókat munkájukban és igazodási pontokat kínál a minőségfejlesztéshez. 
ÉVENTE EGYSZER HIRDETÜNK PÁLYÁZATOT ÉS NYERTESEKET
A Magyar Turizmus Minőségi Díj pályázatot évente egy alkalommal hirdeti meg az MT Zrt. A jelentkezés önkéntesen, a pályázati díj befizetésével történik. A pályázók képzésen vesznek részt, ezt követően kell a pályázatot benyújtaniuk, amelynek alapdokumentuma a több száz kérdést tartalmazó önértékelő lista. A kérdéssor nemcsak a tárgyi és üzemeltetési eszközök és szolgáltatások (hardver) meglétére koncentrál, hanem az emberi erőforrások és szolgáltatások (szoftver) minőségének értékelésére is. A pályázók helyszíni vizsgálatát inkognitóban kezdik meg a szakemberek, majd kilétük felfedése után a vendégek számára láthatatlan területek áttekintésére kerül sor. Az étterem/szálloda így a vendég- és szakmai elvárások szerint egyaránt vizsgálható. A látogatások tapasztalatai alapján, valamint a pontozásos és írásbeli értékelések felhasználásával szakmai grémium dönt arról, hogy az adott évi pályázók közül kik csatlakozhatnak a Magyar Turizmus Minőségi Díjas szolgáltatók köréhez. 
A pályázati évet záró utolsó esemény az ünnepélyes díjátadás, amelynek évek óta az Utazás Kiállítás ad otthont. Idén is a kiállítás-megnyitó keretében, február 28-án került sor a legújabb nyertesek bejelentésére és a díj átadására. A kiállításon megjelent szakemberek előtt ezzel is elismerjük a nyertes szolgáltatók színvonalas, minőségi munkáját, amely – a Magyar Turizmus Minőségi Díj célkitűzései szerint –mind a szakma, mind a vendégek elvárásainak megfelel. A 16 nyertes szolgáltató képviselői (szállodaigazgatók és étteremvezetők) a színpadon vették át a Magyar Turizmus Minőségi Díj táblákat és a névre szóló okleveleket. A díj 3 évig érvényes, nyertese ez idő alatt jogosult a Q-logó és a díjazotti cím használatára, valamint a Magyar Turizmus Zrt. kiemelt együttműködési ajánlatainak igénybevételére. Az érvényességi idő alatt a díjazottaknál bármikor végezhetnek utóellenőrzést (legalább egy alkalommal ez mindenképpen megtörténik). Indokolt esetben a díj visszavonható.
A 2012. ÉVI PÁLYÁZATOK EREDMÉNYHIRDETÉSE
A tavalyi esztendőben jelentkezett 21 szolgáltató közül 16 számára zárult eredményesen a pályázat. A nyertes szállodák és éttermek igazgatói az elismerő oklevelet és a Magyar Turizmus Minőségi Díj táblát az idei Utazás kiállítás hivatalos megnyitóján, február 28-án vehették át Csizmadia Norberttől, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkárától és Denéné Tóth Mariannától a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatójától. A díjazottakat Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. turisztikai vezérigazgató-helyettese köszöntötte.
ÚJ JELENTKEZŐ
Az első alkalommal pályázó szolgáltatók közül a szakmai grémium a következő szolgáltatókat találta méltónak a díj elnyerésére:
Prímás Pince Turisztikai és Borkulturális Központ, Esztergom
Rosengarten Étterem, Sopron
Bo18 Hotel, Budapest
Diamant Hotel Szigetköz Conference, Spa & Family Resort, Dunakiliti
Holiday Inn Budapest-Budaörs, Budaörs
Hotel Atlantis Medical, Wellness & Conference, Hajdúszoboszló
La Contessa Kastélyhotel és Rendezvényközpont, Szilvásvárad
Nimród Bioszálloda és Bioétterem, Karcag
Rosengarten Hotel, Sopron
MEGÚJÍTÓK 
Második alkalommal jelentkező, a díjat újabb 3 évre elnyert szolgáltatók:
Danubius Hotel Astoria, Budapest
Hunguest Hotel Répce Gold, Bükfürdő
Ibis Budapest Aero, Budapest
Ibis Győr, Győr
Mercure Budapest City Center, Budapest
NH Budapest, Budapest
Park Inn by Radisson Sárvár, Sárvár
A 2006-os országos bevezetés óta eltelt 8 évben 193 jelentkező közül 163-an nyerték el a Magyar Turizmus Minőségi Díjat. Közülük 53 szolgáltatót már kétszer díjazhattunk, hiszen az érvényességi idő meghosszabbítására szolgáló megújító pályázaton is sikerrel szerepeltek. 
Jelenleg összesen 79 szálloda és 15 étterem bejáratánál látható a díjazottaknak járó tábla és oklevél.
A 2013. ÉVI PÁLYÁZAT MEGHIRDETÉSE
A Magyar Turizmus Zrt. 2013-ban is meghirdeti a Magyar Turizmus Minőségi Díj pályázatot szállodák és éttermek részére. A felhívás február 28-án jelent meg a szaksajtóban és az MT Zrt. honlapján.
Jelentkezni 2013. február 28. és március 31. között lehet. 
Részletek és további információk: minosegidij.itthon.hu
NÉHÁNY ÚJDONSÁG
Csökkentett pályázati díjak
Az MT Zrt. minden pályázati kategóriában a korábbinál alacsonyabb pályázati összegeket állapított meg. Ez 20.000 és 50.000 Ft közötti díjcsökkentést jelent, így a pályázati díjak a korábbi évekhez képest akár 33%-kal kedvezőbbek. A pályázó a díjfizetéssel előre rendezi az összes eljárás költségét mind az elbírálás évében, mind a sikeres szereplést követő 3 éves érvényességi időszakban. További kiadással nem kell számolnia. A szolgáltató így összesen 4 évig lesz/lehet az MTMD rendszerében.
Kategóriák
Pályázati díj
Szálloda
Étterem
MTMD-pályázatra való első jelentkezés vagy díj-visszavonásban részesült szolgáltató
100.000
80.000
Megújító szolgáltató
(a 3 éves érvényességi idő lejártát követő évben azonnal újrajelentkező)
75.000
60.000
Sikertelenül pályázott, de jelentkezését egy éven belül megismétlő szolgáltató
85.000
70.000
Önértékelési listák aktualizálása
A tapasztalatok alapján minden ellenőrzési év lezárását követően javítjuk, átdolgozzuk a pályázatok alapdokumentumát, a több száz kérdést tartalmazó listákat. Ebben a munkában most is a szakmai szervezetek voltak segítségünkre: az éttermi kérdéssort a Magyar Vendéglátók Ipartestületével, míg a szállodai kérdéssort a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségével egyeztettük. Ez utóbbi kapcsán fontos megemlíteni, hogy a nemrégiben bevezetett Hotelstars minősítési rendszerrel harmonizáltuk a vonatkozó MTMD-szempontokat. 
A díj az egyetlen kapcsolódási pont az Európai Turisztikai Minőségi Címkéhez
Az Európai Bizottság tavaly kezdte meg az Európai Turisztikai Minőségi Címke kidolgozását, melynek célja, hogy Európát minőségi szolgáltatásokat biztosító desztinációként népszerűsítse a kontinensen kívüli piacokon. A címkét 2014-ben tervezik bevezetni. Nem csak szállodák és éttermek részére lesz elérhető, hanem várhatóan további szolgáltatásokra is kiterjed majd. A részletek kidolgozásában a Magyar Turizmus Zrt. a továbbiakban is örömmel vesz részt.

Népszerű bejegyzések